Aspects of Italian culture in Brazilian Portuguese classes: reflections on school textbooks
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i38p39-60Keywords:
Textbook, Italian culture, High school, Teacher educationAbstract
The use of textbooks (LD) in Portuguese language classes is a reality in most Brazilian regular schools. In many cases, it is the teacher’s only tool to subsidize their classes. This article aims to survey data about the presence of Italian culture in the collection of textbooks of Portuguese for brazilian high school: Esferas das linguagens. For this purpose, we use a qualitative approach, of a basic nature and with exploratory and descriptive objectives, since it is an aspect that is still understudied in textbooks. From this, the idea of the study is to reflect on how a training in Literature, which is not limited to the study of Portuguese, but includes a foreign language and literature, can offer the teacher tools that can also help in Portuguese classes. Our focus here will be Italian culture due to the fundamental role it plays in the construction of Brazilian identity and the frequency with which references to this culture are used in textbooks, a fact that the manual chosen for our analysis shows.
Downloads
References
BRASIL. Matriz de referência para o Enem. Ministério da Educação/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2015. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2012/matriz_referencia_enem.pdf. Acesso em 20/09/2018.
BRASIL. Estudos sociodemográficos e análises espaciais referentes aos municípios com a existência de comunidades remanescentes de quilombos - Relatório técnico preliminar, 2007. Disponível em: https://www.mdh.gov.br/biblioteca/igualdade-racial/estudos-sociodemograficos-e-analises-espaciais-referentes-aos-municipios-com-a-existencia-de-comunidades-remanescentes-de-quilombos-relatorio-tecnico-preliminar-ibge. Acesso em 07/08/2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 07/08/2019.
BRASIL. Plano nacional do livro didático do Ensino Médio. Disponível em http://www.fnde.gov.br/pnld-2018/. Acesso em 17/09/2019.
CANDAU, V. M. F. Ser professor/a hoje: novos confrontos entre saberes, culturas e práticas. Educação (Porto Alegre, impresso), v. 37, n. 1, p. 33-41, jan./abr. 2014.
Progetto ITENETS. Gli italiani in Brasile, 2003. Disponível em: <https://docplayer.com.br/69572-Gli-italiani-in-brasile.html>. Acesso em 12 nov. 2019.
CAMPOS, M. I. B.; ASSUMPÇÃO, N. Esferas das linguagens. São Paulo: FTD, 2016, vol.1, 2 e 3.
FREITAS, N. K., RODRIGUES, M. H. O livro didático ao longo do tempo: a forma do conteúdo. Revista da Pesquisa. Udesc, 2008. Disponível em: http://www1.udesc.br/arquivos/portal_antigo/Seminario18/18SIC/PDF/074_Neli_Klix_Freitas.pdf. Acesso em 27/09/2018.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Ed.Atlas, 2002.
LAJOLO, M. Livro Didático: um (quase) manual de usuário. In: Em aberto. n.16, Brasília, 1996. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/2061/2030. Acesso em: 24/09/2019.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Ed. Atlas, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Italianística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista retém os direitos patrimoniais dos artigos e os publica simultâneamente sob uma Licença Creative Commons-Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações.