The performance of Regina José Galindo: fight and resistance in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.11606/extraprensa2018.145508Keywords:
Violence, Regina José Galindo, Performance, PolicyAbstract
Regina José Galindo, a Guatemalan artist, has guided her performances towards the proposition of the conflict zones in the most recent political memories of her country. In her Caribbean wandering, she revives, in her own body, an explosive load of situations that gradually engage the whole public. The context of La Verdad, an artistic project based on the annulment of the guilty sentence of Efrain Ríos Montt, can be seen as the artist’s motion of refusal and a conscious gesture of punishment. For the performance, the artist displays, during one hour and a half, the testimonies of the women who have survived the armed conflict that took place in Guatemala. With increasing difficulty, due to an anesthetic applied to her mouth, during breaks, Galindo unveils, page after page, a document with the records of the crimes that were committed by order of the dictator Ríos Montt. In her performance, Galindo elaborates on the horrific acts that were imposed on the Ixil women, proposing a re-examination of the trauma.
Downloads
References
Livros
LEO, Jana. El viaje sin distancia. Perversiones del tiempo, el espacio y el dinero ante el límite en la cultura contemporánea. Murcia: Editorial CENDEAC, 2006.
MIGNOLO, Walter. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo, 2014.
PISANI, Ida (org) Regina José Galindo. Milão: Silvana Editoriale, 2011.
Capítulos de livros
MIGNOLO, Walter. Desobediência epistémica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. En Cadernos de Letras da UFF. Dossiê Literatura, Língua e Identidade, pp. 287-324. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2008.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. En La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005.
______ Colonialidade, poder, globalização e democracia. En Revista Novos Rumos. Ano 17, 37. Marília: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” UNESP, 2002.
Revistas
AIZPURU, Margarita. Performanceras: mujer, arte y acción, una aproximación in ZEHAR. Performance. Donostia, San Sebastián: Arteleku, 65, 2009, pp. 28-37.
FAZZOLARI, Claudia. O registro de realidades alteradas e a performance em Regina José Galindo in Croma. Estudos Artísticos. Lisboa: Editora Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, 4, 2014, pp. 194-201.
MARGEM ESQUERDA. São Paulo: Boitempo, no. 29, setembro de 2017. 159 p.
Fontes eletrônicas
Genocídio en Guatemala: Ríos Montt culpable. In: FIDH. Federación Internacional de Derechos Humanos. Informe Guatemala, julio 2013, no. 613e. ISSN 2225-1812. https://www.fidh.org/IMG/pdf/informe_guatemala613esp2013.pdf
Herkenhoff, P. Virginia Pérez-Ratton y Centroamérica: arte, pensamiento y propuesta in I STMO Revista virtual de estudios literarios y culturales centroamericanos. Artículos y Ensayos, en http://istmo.denison.edu/n22/articulos/01_herkenhoff_paulo_form.pdf, no. 22, ene-jun, 2011.
Quijano, Anibal. Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina. In: Ecuador Debate. Descentralización: entre lo global y lo local. Quito: CAAP, no. 44, 1998, pp. 227-238.
http://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/6042/1/RFLACSO-ED44-17-Quijano.pdf
La Verdad, Regina José Galindo, Cuidad de Guatemala, 21 de novembro de 2013. https://www.youtube.com/watch?v=aNMjcPVgXZM
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter qualquer material científico para Extraprensa, o autor, doravante criador, aceita licenciar seu trabalho dentro das atribuições do Creative Commons, na qual seu trabalho pode ser acessado e citado por outro autor em um eventual trabalho, porém obriga a manutenção de todos os autores que compõem a obra integral, inclusive aqueles que serviram de base para o primeiro.
Toda obra aqui publicada encontra-se titulada sob as seguintes categorias da Licença Creative Commons (by/nc/nd):
- Atribuição (de todos os autores que compõem a obra);
- Uso não comercial em quaisquer hipóteses;
- Proibição de obras derivadas (o trabalho não poderá ser reescrito por terceiros. Apenas textos originais são considerados);
- Distribuição, exibição e cópia ilimitada por qualquer meio, desde que nenhum custo financeiro seja repassado.
Em nenhuma ocasião a licença de Extraprensa poderá ser revertida para outro padrão, exceto uma nova atualização do sistema Creative Commons (a partir da versão 3.0). Em caso de não concordar com esta política de Direito Autoral, o autor não poderá publicar neste espaço o seu trabalho, sob pena de o mesmo ser removido do conteúdo de Extraprensa.