Teaching and learning do not fit in algorithms: a teaching report on the fetish of artificial intelligence

Authors

  • Monique Figueira Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p111-125

Keywords:

Ethics, Artificial intelligence, Experience report, Teaching;, Political economy of information and communication

Abstract

This is a teaching experience report on the “Ethics and information” course at a federal university. Its first section describes its theoretical foundation, based on Álvaro Vieira Pinto’s cybernetics and the political economy of information and communication. Its second section discusses the course participatory methodology inspired by Paulo Freire (Vieira Pinto’s student), which resorted to multimedia didactic, self-assessment, dozens of student seminars, and a final open essay. As its main result, dialogic education confirms students’ unreasonable fascination with texts generated by artificial intelligence, along with the unpreparedness of the institution to address this new challenge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Monique Figueira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutora em Ciência da Informação pelo convênio do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT) com a Escola de Comunicação da UFRJ, na linha Configurações socioculturais, políticas e econômicas da informação (IBICT/UFRJ).

References

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Correntes teóricas da ciência da informação. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 38, n. 3, p. 192-204, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.18225/ci.inf.v38i3.1240. Acesso em: 18 mar. 2024.

DANTAS, Marcos. Dialética da informação: Uma leitura epistemológica no pensamento de Vieira Pinto e Anthony Wilden. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 491-505, 2015.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto Comunista. São Paulo: Boitempo, 2010.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fabio Fernandes; ALMEIDA, Cláudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010.

NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros – TIC Domicílios 2021. Brasília, DF: Cetic.br; Nic.br, 21 nov. 2022. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/ resumo-executivo-pesquisa-sobre-o-uso-dastecnologias-de-informacao-e-comunicacao-nos-domicilios-brasileiros-tic-domicilios2021/. Acesso em: 28 fev. 2024.

OPPY, Graham; DOWE, Davi. The Turing Test. In: ZALTA, Edward (ed.). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Stanford: Stanford University, Winter 2021. Disponível em: https://plato.stanford.edu/archives/win2021/entries/turing-test/. Acesso em: 24 fev. 2024.

OS BRASILEIROS da Amazon Mechanical Turk. DigiLabour, [s. l.], 20 dez. 2019. Disponível em: https://digilabour.com.br/pt/os-brasileiros-da-amazon-mechanical-turk/. Acesso em: 16 mar. 2024.

PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia – Volume I. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005a.

PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia – Volume II. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005b.

SHANNON, Claude; WEAVER, Warren. A teoria matemática da comunicação. São Paulo: Difel, 1975.

THE LIFE scientific. Michael Wooldridge on AI and sentient robots. [Locução de]: Lucy Taylor. BBC, London, 19 Dec. 2023. Podcast. Disponível em: https://www.bbc.co.uk/programmes/m001tgk9. Acesso em: 24 fev. 2024.

VALERY, Gabriel. Cientistas divulgam diretrizes para lidar com a Inteligência Artificial. Rede Brasil Atual, São Paulo, 21 mar. 2023. Disponível em: https://www.redebrasilatual.com.br/saude-e-ciencia/cientistas-divulgam-diretrizes-para-lidar-com-a-inteligencia-artificial/. Acesso em: 16 mar. 2024.

WILDEN, Anthony. Enciclopédia Einaudi. comunicação – cognição. Lisboa: Imprensa Nacional, 2001. v. 34.

Published

2024-07-17

Issue

Section

Dossiê Do analógico à inteligência artificial: 30 anos de Comunicação & Educação

How to Cite

Figueira, M. (2024). Teaching and learning do not fit in algorithms: a teaching report on the fetish of artificial intelligence. Comunicação & Educação, 29(1), 111-125. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p111-125