Are the praxis and principles of educommunication decolonial? Reviewing concepts and approaches
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p183-195Keywords:
educommunication, decoloniality, transgression, social intervention, social, cultural and educational movementsAbstract
Educommunication has references and support in the decoloniality project, using dialogical transposition as a medium, which includes the urgency of a media and technological education with realities and contexts; proposes the (re)construction and respect for the inclusion of the voices of identity groups, silenced, for centuries, by the colonialist logic, such as Afro-diasporic and African, Indigenous, and developing populations. With a participatory methodology and a hermeneutic bias, this study analyzes its insertion as a praxis of intervention, genesis, and intertwining with the social, cultural, and educational movements of the emerging field.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda A. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ALCOFF, Linda Martín. A epistemologia da colonialidade de Mignolo. Revista Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, v. 1, n. 1, 2017.
ANATEL – CONECTIVIDADE nas Escolas. Agência Nacional de Telecomunicações, Brasília, DF, 2023. Disponível em: https://informacoes.anatel.gov.br/paineis/infraestrutura/conectividade-nas-escolas. Acesso em: 7 abr. 2023.
BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. São Paulo: Autêntica, 2018. Coleção Cultura Negra e Identidades.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação? São Paulo: Brasiliense, 2002.
CRUZ, Eliane Patrícia. Nove em cada 10 crianças e adolescentes são usuários da internet. Agência Brasil, São Paulo, 16 ago. 2022. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2022-08/nove-em-cada-dez-criancas-e-adolescentes-sao-usuarias-de-internet. Acesso em: 7 abr. 2023.
ELIAS, Marisa del Cioppo. Célestin Freinet: uma pedagogia de atividade e cooperação. Petrópolis: Vozes, 2010.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1983a.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983b.
HABERMAS, Jurgen. Teoria dell’agire comunicativo. Razionalità nell’azione e razionalizzazione sociale. Urbino: Il Mulino, 2008. v. 1.
INFORMAÇÕES ATUALIZADAS sobre Tecnologias da Informação e Comunicação. IBGEeduca, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/materias-especiais/21581-informacoes-atualizadas-sobre-tecnologias-da-informacao-e-comunicacao.html. Acesso em: 13 jun. 2024.
JESUS, Marcus Vinicíus; SOUZA Paloma; SANTOS, Céres; GUENA, Márcia. O papel da oralidade no livro-reportagem do Terreiro Ylê Asé Ayara Onydancor. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIA DA COMUNICAÇÃO, 43., 1º-10 dez. 2020, virtual. Anais […]. São Paulo: Intercom, 2020. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2020/resumos/R15-0064-1.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. São Paulo: Autêntica, 2018. Coleção Cultura Negra e Identidades.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colinealidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. [S. l.: s. n.], 2003. p. 127-167. Disponível em: http://ram-wan.net/restrepo/decolonial/17-maldonado-colonialidad%20del%20ser.pdf. Acesso em: 7 abr. 2023.
MOREIRA, Gislene. A educomunicação e os sertões do século XXI. Educação & Sociedade, Campinas, v. 41, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mp5fXLnXZHLDXN6kFkV8ycd/?lang=pt. Acesso em: 6 abr. 2023.
MOROZOV, Evgeny. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018. Coleção Exit. E-book.
PEDROZA, Paulo. Comunicação e educação: um mapeamento das ações educomunicativas na rede pública de ensino de Juazeiro (BA). In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, 2-4 jul. 2015, Natal. Anais […]. São Paulo: Intercom, 2015. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nordeste2015/resumos/R47-1686-1.pdf. Acesso em: 1 mar 2023.
PESQUISA suplementar sobre acesso à Internet e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. Agência Nacional de Telecomunicações, Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://informacoes.anatel.gov.br/paineis/infraestrutura/conectividade-nas-escolas. Acesso em: 8 abr. 2023.
PRANDINI, Paola. Áfricas em cena: mediações cinematográficas e a práxis educomunicativa decolonial e decolonizadora. Ação Midiática, Curitiba, n. 24, jul./dez. 2022. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/download/85314/46908. Acesso em: 7 abr. 2023.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. 1 ed. 4 imp. São Paulo: Cortez Editora, 2010. p. 84-130.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 28 abr. 2023.
SANTOS, Céres; TELES, Edilane Carvalho; SILVA, Francisco de Assis. Educomunicação nas graduações de Pedagogia e Jornalismo: a experiência do DCH III da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). In: NAGAMINI, Eliana; GOMES, Ana Luisa Zaniboni (org.). Dinâmicas e suportes para conhecer, reconhecer e integrar saberes em Comunicação e Educação. Ilhéus: Editus, 2017. v. 4.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. (Coleção educomunicação).
TELES, Edilane Carvalho (org.). Pesquisas e projetos em educomunicação: formação, contextos e percursos docentes. Curitiba: CRV, 2022.
TELES, Edilane Carvalho. Educação contextualizada e Educomunicação nas formações do pedagogo e do jornalista. In: REIS, Edmerson dos Santos; TELES, Edilane Carvalho. Contextualizar a educação, dar sentido aos saberes. Curitiba: CRV, 2019.
TELES, Edilane Carvalho. Entre o dizer e o fazer com as mídias e tecnologias na formação do pedagogo. 2020. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.
TELES, Edilane Carvalho; COSTA, Elissandra Brito. Educomunicação: um campo de mediações na formação docente. In: TELES, Edilane Carvalho Teles (org.). Pesquisas e projetos em educomunicação: formação, contextos e percursos docentes. Curitiba: CRV, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ceres Marisa Silva dos Santos, Edilane Carvalho Teles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.