Experience on the teaching of environmental journalism in classrooms, a transposition of Donald Schön's theories
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p167-177Keywords:
Communication, Environment, Environmental journalism, TeachingAbstract
We present the experience of transposing Donald Schön’s theory that contemplates the reflection on teaching practice to make journalism of environmental specialty. The precept practice-reflection-practice arising from the sphere of education, was experimented on during Environmental Journalism classes at the Universidade Federal de Mato Grosso. To make the experiment possible, Botoblog was created to publish the materials developed during the course. With blog records, helping students reflect on their own journalistic production was possible. We realized that the transposition is possible, but the mediation role of the teacher is fundamental, as well as having tools that allows changes to happen concurrently with applying the idea of practice-theory-practice.
Downloads
References
ALVES, Kayc P. Questão ambiental em multimídia: um olhar sobre o rio das Garças a partir do projeto de hidrelétrica Boaventura. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Mato Grosso, Barra do Garças, 2017.
BUENO, Wilson. Comunicação, jornalismo e meio ambiente: teoria e pesquisa. São Paulo: Majoara, 2007.
BUENO, Wilson. Jornalismo ambiental: explorando além do conceito. In: GIRARDI, Ilza M. T.; SCHWAAB, Reges T. Jornalismo ambiental: desafios e reflexões. Porto Alegre: Dom Quixote, 2008. p. 105-118.
FERNANDES, Cleoni M. B. Formação do professor universitário: tarefa de quem? In: MASETTO, Marcos T. (org.). Docência na universidade. Campinas: Papirus, 2012. p. 95-112.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 19. ed. São Paulo: Olho d’Água, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FROME, Michael. Green ink: uma introdução ao jornalismo ambiental. Tradução de Paulo R. M. Santos. Curitiba: Editora UFPR, 2008.
GIRARDI, Ilza M. T. et al. A contribuição do princípio da precaução para a epistemologia do jornalismo ambiental. Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 279-291, 2020. DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v14i2.2053.
GRILLO, Marlene C. O lugar da reflexão na construção do conhecimento profissional. In: MOROSINI, Marília C. (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000. p. 75-80.
LÜCKMAN, H. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
OLIVEIRA, Bruno C. M. de. O “pomar” desconhecido da UFMT: campus tem grande variedade de frutas que muita gente não sabe. Botoblog, Barra do Garças, 2018. Disponível em: https://botoblogjor.wixsite.com/botoblog/single-post/2018/12/24/o-pomar-desconhecido-da-ufmt-campus-tem-grande-variedade-de-frutas-que-muita-gente-n%C3%A3o-sa. Acesso em: 27 maio 2022.
PIMENTA, Selma G.; ANASTASIOU, Léa G. C. Docência no ensino superior. 4. ed. São Paulo: Corteza, 2010.
QUEM somos? Botoblog, Barra do Garças, 2017. Disponível em: https://botoblogjor.wixsite.com/botoblog/quem-somos. Acesso em: 27 maio 2022.
SAMPAIO, Karin. As “corujíneas” da UFMT. Botoblog, Barra do Garças, 2018. Disponível em: https://botoblogjor.wixsite.com/botoblog/single-post/2018/08/23/as-coruj%C3%ADneas-da-ufmt. Acesso em: 27 maio 2022.
SEM infraestrutura, Parque da Serra Azul completa 21 anos. Botoblog, Barra do Garças, 2015. Disponível em: https://botoblogjor.wixsite.com/botoblog/single-post/2015/04/13/sem-infraestrutura-parque-da-serra-azul-completa-21-anos. Acesso em: 27 maio 2022.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
TRIGUEIRO, André. Cidades sustentáveis. In: PORTO-GONÇALVES, Carlos W. (org.). A globalização da natureza e a natureza da globalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006. p. 131-139.
ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores. Ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Published
Versions
- 2022-08-22 (2)
- 2022-07-14 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cristóvão Domingos Almeida, Jociene Carla Bianchini Ferreira Pedrini, Igor Aparecido Dallaqua Pedrini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.