Fanzine workshop

educommunication practices with House of Science students

Authors

  • Gabriella Zauith Casa da Ciência. Hemocentro de Ribeirão Preto
  • Ângelo Rogério Davanço
  • Marisa Ramos Barbieri Casa da Ciência

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p56-68

Keywords:

educommunication, fanzine, House of Science of the Ribeirão Preto Blood Center, Adopt a Scientist; elementary and secondary education, Adopt a Scientist, elementary and secondary education

Abstract

Educommunicative practices aim to expand the communicative expression. of young people. This article aims to present results of the House of Science fanzine workshop, as an educommunicative practice. The production of fanzines was conducted by means of workshops taught by journalists, in 2017 and 2018, as a supplement to the activities of the Adopt a Scientist program with elementary and secondary school students. Over 100 fanzines were produced, with themes based on lectures and undergraduate scientific research groups. Students had the opportunity to develop skills, including planning, involving choice of themes, production of texts, illustrations and finishing. As a result, the students have become authors of texts and illustrations, showing the learning of scientific concepts and of ways to share knowledge in a language suitable to the general public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriella Zauith, Casa da Ciência. Hemocentro de Ribeirão Preto

    House of Science – Ribeirão Preto Blood Center/SP. PhD in Education, Bachelor’s degree in Journalism and Pedagogy, and university professor.

  • Ângelo Rogério Davanço

    Journalist specializing in Media Language. Publisher of the fanzine A Falecida, Ribeirão Preto/SP.

  • Marisa Ramos Barbieri, Casa da Ciência

    Coordinator of the House of Science. Retired teacher, collaborator of the University of São Paulo (USP).

References

BEZERRA, Júlio César Oliveira; OLIVEIRA, Thascilla Emanuelly da Silva;
ALMEIDA, Ligia Beatriz Carvalho de. Fanzine como ferramenta pedagógica educomunicativa. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO
NORDESTE, 19., 2017, Fortaleza. Anais […]. Fortaleza: Estácio FIC, 2017. p. 1-10.
DAVANÇO, Angelo. Faça Zine: o mundo criativo dos fanzines. Ribeirão Preto: Casa da Ciência, 2017. 1 vídeo (28 min). Publicado pelo canal Casa da Ciência. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dg4jSl3tSSg&list=PLDDdpAkj09-S7vuIMMI273MdpnNYz8GIG&index=49. Acesso em: 20 jun. 2018.
MAGALHÃES, Henrique. O rebuliço apaixonante dos fanzines. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2003.
MAGALHÃES, Henrique. A nova onda dos fanzines. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2004.
MAGALHÃES, Henrique. A mutação radical dos fanzines. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2005.
MORENO, Ana Carolina. Brasil cai em ranking mundial de educação em ciências, leitura e matemática. G1 Educação, São Paulo, 6 dez. 2016. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/brasil-cai-emranking-mundial-de-educacao-em-ciencias-leitura-e-matematica.ghtml. Acesso em: 19 jun. 2018.
NEGRI, Ana Camilla. Quarenta anos de fanzine no Brasil: o pioneirismo de Edson Rontani. In: ENCONTRO DOS NÚCLEOS DE PESQUISA DA INTERCOM, 5., 2005, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: UERJ, 2005.
PAUDA, Jucimara. Angelo Davanço semeia o amor pelo Fanzine há 26 anos. Blog Livro Sem Frescura, [s.l.], 1º jun. 2017. Disponível em: http://blogs.acidadeon.com/blogs/livrosemfrescura/2017/06/01/angelo-davancosemeia-
o-amor-pelo-fanzine-ha-26-anos/. Acesso em: 20 maio 2018
SANTOS, Roberto Elísio dos; SANTOS, José Luiz dos. Educomunicação: histórias em quadrinhos no ensino de Artes. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 31-42, 2017.
SANTOS, Rosemary Conceição dos; BARBIERI, Marisa Ramos; SANCHEZ, Roberto Galetti. Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico. RBPG, Brasília, DF, v. 14, 2017.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 19, p. 12-24, 2000.
TRIGO, Fernando Rossi; PRADO, Flávia Fulukava do; PERTICARRARI, André;
BARBIERI, Marisa Ramos. Memória e divulgação: ações educacionais da Casa da Ciência do Hemocentro de Ribeirão Preto na difusão do conhecimento. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 8, n. 2, p. 91-102, 2017.
ZAUITH, Gabriella. Escrevendo e aprendendo. Casa da Ciência, Ribeirão Preto, 13 abr. 2017. Disponível em: http://www.casadaciencia.com.br/escrevendo-eaprendendo/. Acesso em: 20 maio 2018.

Published

2019-05-31

How to Cite

Zauith, G., Davanço, Ângelo R., & Barbieri, M. R. (2019). Fanzine workshop: educommunication practices with House of Science students. Comunicação & Educação, 24(1), 56-68. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p56-68