Fanzine workshop
educommunication practices with House of Science students
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p56-68Keywords:
educommunication, fanzine, House of Science of the Ribeirão Preto Blood Center, Adopt a Scientist; elementary and secondary education, Adopt a Scientist, elementary and secondary educationAbstract
Educommunicative practices aim to expand the communicative expression. of young people. This article aims to present results of the House of Science fanzine workshop, as an educommunicative practice. The production of fanzines was conducted by means of workshops taught by journalists, in 2017 and 2018, as a supplement to the activities of the Adopt a Scientist program with elementary and secondary school students. Over 100 fanzines were produced, with themes based on lectures and undergraduate scientific research groups. Students had the opportunity to develop skills, including planning, involving choice of themes, production of texts, illustrations and finishing. As a result, the students have become authors of texts and illustrations, showing the learning of scientific concepts and of ways to share knowledge in a language suitable to the general public.
Downloads
References
ALMEIDA, Ligia Beatriz Carvalho de. Fanzine como ferramenta pedagógica educomunicativa. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO
NORDESTE, 19., 2017, Fortaleza. Anais […]. Fortaleza: Estácio FIC, 2017. p. 1-10.
DAVANÇO, Angelo. Faça Zine: o mundo criativo dos fanzines. Ribeirão Preto: Casa da Ciência, 2017. 1 vídeo (28 min). Publicado pelo canal Casa da Ciência. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dg4jSl3tSSg&list=PLDDdpAkj09-S7vuIMMI273MdpnNYz8GIG&index=49. Acesso em: 20 jun. 2018.
MAGALHÃES, Henrique. O rebuliço apaixonante dos fanzines. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2003.
MAGALHÃES, Henrique. A nova onda dos fanzines. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2004.
MAGALHÃES, Henrique. A mutação radical dos fanzines. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2005.
MORENO, Ana Carolina. Brasil cai em ranking mundial de educação em ciências, leitura e matemática. G1 Educação, São Paulo, 6 dez. 2016. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/brasil-cai-emranking-mundial-de-educacao-em-ciencias-leitura-e-matematica.ghtml. Acesso em: 19 jun. 2018.
NEGRI, Ana Camilla. Quarenta anos de fanzine no Brasil: o pioneirismo de Edson Rontani. In: ENCONTRO DOS NÚCLEOS DE PESQUISA DA INTERCOM, 5., 2005, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: UERJ, 2005.
PAUDA, Jucimara. Angelo Davanço semeia o amor pelo Fanzine há 26 anos. Blog Livro Sem Frescura, [s.l.], 1º jun. 2017. Disponível em: http://blogs.acidadeon.com/blogs/livrosemfrescura/2017/06/01/angelo-davancosemeia-
o-amor-pelo-fanzine-ha-26-anos/. Acesso em: 20 maio 2018
SANTOS, Roberto Elísio dos; SANTOS, José Luiz dos. Educomunicação: histórias em quadrinhos no ensino de Artes. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 31-42, 2017.
SANTOS, Rosemary Conceição dos; BARBIERI, Marisa Ramos; SANCHEZ, Roberto Galetti. Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico. RBPG, Brasília, DF, v. 14, 2017.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 19, p. 12-24, 2000.
TRIGO, Fernando Rossi; PRADO, Flávia Fulukava do; PERTICARRARI, André;
BARBIERI, Marisa Ramos. Memória e divulgação: ações educacionais da Casa da Ciência do Hemocentro de Ribeirão Preto na difusão do conhecimento. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 8, n. 2, p. 91-102, 2017.
ZAUITH, Gabriella. Escrevendo e aprendendo. Casa da Ciência, Ribeirão Preto, 13 abr. 2017. Disponível em: http://www.casadaciencia.com.br/escrevendo-eaprendendo/. Acesso em: 20 maio 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.