Artistic practice as political space

Authors

  • Raquel Purper Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v5i1p96-105

Keywords:

affection, dissent, political space, subjectivity

Abstract

The contemporary processes of artistic practice raises questions concerning artists, their political and social context, and all the other factors that, combined, make up the way one position oneself in the world. The political aspect guides the aesthetic choices and, hence, ethical stances, so it is necessary to reflect on how the relationship between artists involved in developing an artistic practice can transform this workspace in a political space. For this, the concept of politics is introduced, as well as the connec- tions between subjectivity, singularity, intersubjectivity and affection, and discussions between consensus and dissent, which traverse these rela- tionships, to understand what enhances this space as political. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Raquel Purper, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Graduada em jornalismo pela PUC-RS e Bacharela em Direção Teatral pela UFRGS-RS. Mestra em Artes Cênicas também pela UFRGS com pesquisa sobre a Escola Livre de Dança de Porto Alegre. Atuou como docente no curso de Licenciatura em Dança da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS de 2011 a 2013. Atualmente, é doutoranda em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC.

     

References

ARENDT, H. O que é política?. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

BADIOU, A. Qué es la política? Conferência de Alain Badiou, 24 e 25 abr. 2000. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/54532605/Badiou-Alain-Que-es-la-politica>. Acesso em: 25 jun. 2014.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 1995.

BUELA, A. Teoria do dissenso. 2011. Disponível em: <http://legio-victrix.blogspot.com.br/2011/10/teoria-do-dissenso.html>. Acesso em: 5 jul. 2014.

DELEUZE, G. Conversações: 1972-1990. Trad. Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 4. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.

ESPINOSA, B. Ética: demonstrada à maneira dos geômetras. Trad. Joaquim Ferreira Gomes e Antônio Simões. São Paulo: Nova Cultural, 1997. (Coleção Os Pensadores)

FOUCAULT, M. Verdade e subjetividade. Lisboa: Cosmos, 1993.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa: complementos y estúdios prévios. Traduzido por Manuel Jiménez Redondo. Madri: Cátedra, 2001.

PELBART, P. P. Indivíduo e potência. In: NEUPARTH, S.; GREINER, C. (Org.). Arte agora: pensamentos enraizados na experiência. São Paulo: Annablume, 2011.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO experimental org/Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, J. Política da arte. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, n. 15, out. 2010, p. 45-59. Disponível em: <http://www.ceart.udesc.br/ppgt/urdimento/2010/Urdimento_15.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2014.

ROLNIK, S. Subjetividade antropofágica. In: LINS, D. (Org.). Razão nômade. Rio de Janeiro: Forense, 2005. p. 11-28.

Published

2015-06-30

How to Cite