Artistic practice as political space
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v5i1p96-105Keywords:
affection, dissent, political space, subjectivityAbstract
The contemporary processes of artistic practice raises questions concerning artists, their political and social context, and all the other factors that, combined, make up the way one position oneself in the world. The political aspect guides the aesthetic choices and, hence, ethical stances, so it is necessary to reflect on how the relationship between artists involved in developing an artistic practice can transform this workspace in a political space. For this, the concept of politics is introduced, as well as the connec- tions between subjectivity, singularity, intersubjectivity and affection, and discussions between consensus and dissent, which traverse these rela- tionships, to understand what enhances this space as political.
Downloads
References
ARENDT, H. O que é política?. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
BADIOU, A. Qué es la política? Conferência de Alain Badiou, 24 e 25 abr. 2000. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/54532605/Badiou-Alain-Que-es-la-politica>. Acesso em: 25 jun. 2014.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 1995.
BUELA, A. Teoria do dissenso. 2011. Disponível em: <http://legio-victrix.blogspot.com.br/2011/10/teoria-do-dissenso.html>. Acesso em: 5 jul. 2014.
DELEUZE, G. Conversações: 1972-1990. Trad. Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1992.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 4. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.
ESPINOSA, B. Ética: demonstrada à maneira dos geômetras. Trad. Joaquim Ferreira Gomes e Antônio Simões. São Paulo: Nova Cultural, 1997. (Coleção Os Pensadores)
FOUCAULT, M. Verdade e subjetividade. Lisboa: Cosmos, 1993.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.
HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa: complementos y estúdios prévios. Traduzido por Manuel Jiménez Redondo. Madri: Cátedra, 2001.
PELBART, P. P. Indivíduo e potência. In: NEUPARTH, S.; GREINER, C. (Org.). Arte agora: pensamentos enraizados na experiência. São Paulo: Annablume, 2011.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO experimental org/Editora 34, 2009.
RANCIÈRE, J. Política da arte. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, n. 15, out. 2010, p. 45-59. Disponível em: <http://www.ceart.udesc.br/ppgt/urdimento/2010/Urdimento_15.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2014.
ROLNIK, S. Subjetividade antropofágica. In: LINS, D. (Org.). Razão nômade. Rio de Janeiro: Forense, 2005. p. 11-28.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 aSPAs Journal
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"