The critical gap in serialized science fiction: A cultural analysis of Westworld and human android hybridization
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2024.226104Keywords:
Cultural criticism, Science fiction, Hybridization, Human, Non-humanAbstract
This study explores the limited cultural criticism of science fiction series in Brazil. Contemporary series culture, characterized by intricate narratives and dynamic consumption modes, requires a new approach adapted to digital platforms. Despite advances, the dissemination of criticism on the series remains unsatisfactory. Therefore, this investigation aims to show that the narrative complexity of sci-fi makes the production of criticism an intricate process. To achieve this, the series Westworld was adopted as the object of this study. Methodologically, a literature review was conducted, the criticism on Metacritic was surveyed, and a film analysis of the series was performed. This study proposes two other explanations for the scarcity of criticism besides the complexity of science fiction narratives: the market-oriented fulfillment of audience expectations and the focus of traditional criticism on genres closer to reality.
Downloads
References
BHABHA, H. K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
CASETTI, F.; DI CHIO, F. Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós Ibérica, 2013.
JOST, F. Do que as séries americanas são sintoma? Porto Alegre: Sulina, 2012.
JULLIER, L.; MARIE, M. Lire les images de cinéma. Paris: Larousse, 2007.
LOPES, M. I. V. de. Telenovela brasileira: uma narrativa sobre a nação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 26, p. 17–34, 2003. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v0i26p17-34. Disponível em: https://revistas.usp.br/comueduc/article/view/37469. Acesso em: 8 jun. 2024.
MARTIN, S.; MENARINI, R. Criticizing the series: Television criticism as a genre between cinephilia and fan culture. Comunicazioni Sociali, Milão, v. 37, n. 2, p. 183-190, 2015.
MATTOS, S. A Telenovela Brasileira e a Formação do Imaginário Nacional. São Paulo: Editora Contexto, 2018.
MÍDIA DADOS BRASIL. Cenários da mídia atual. São Paulo: Mídia Dados Brasil, 2023. Disponível em: https://midiadados.gm.org.br/current-media-scenarios. Acesso em: 08 jun. 2024.
MITTELL, J. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. Nova Iorque: New York University Press, 2015.
MORIN, E. Cultura de massas no século XX: O espírito do tempo – Neurose. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.
PENAFRIA, M. Análise de filmes – conceitos e metodologia(s). In: VI CONGRESSO SOPCOM, 6, 2009, Lisboa. Lisboa: Universidade Lusófona, 2009. p. 1-11.
RÉGIS, F. Nós, ciborgues: Tecnologias de informação e subjetividade homem-máquina. Curitiba: PUCPRess, 2023.
SILVA, M. V. B. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. GALÁXIA, São Paulo, n. 27, p. 241-252, 2014. Disponível em: em: 08 jun. 2024.
SOARES, R.; SERELLE, M. A crítica de TV no Brasil: valores e repertórios. Intexto, Porto Alegre, n. 28, p.171-189, 2013.
VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus Editora, 1994.
WESTWORLD. Criadores: Jonathan Nolan; Lisa Joy. Nova Iorque: HBO, 2016-2022. Série de televisão (4 temporadas).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raquel Lobão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.