An amazon publiCITY as a sign of contemporary consumption
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i2e189173Keywords:
PubliCITY, Brand, Consumption, Amazon, SignAbstract
This text aims to decode the concept of publiCITY as an instrument of analysis of brand and consumption expression and as a possible way of thinking the contemporary city in its aspects of signs. Based on an Amazon city – Belém do Pará –, we will try to understand both what is a city and how can we understand it as an urban space regarding its mediatic relations and associations as signs of contemporary consumption. For our reflection, we will use studies about city, consumption, brand, Amazon brand and publiCITY.
Downloads
References
AMARAL FILHO, Otacílio. Marca Amazônia: o marketing da floresta. Curitiba: CRV, 2016.
BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin. Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
BARROS, José D’Assunção. Cidade e história. Petrópolis: Vozes, 2007.
BATEY, Mark. O significado da marca: como as marcas ganham vida na mente dos consumidores. Rio de Janeiro: Best Business, 2010.
BELÉMTUR. Belémtur: tudo aqui é vida, 2021. Disponível em: https://belemtur.belem.pa.gov.br/. Acesso em: 20 dez. 2021.
BELÉMTUR. Inventário da oferta turística de Belém. Belém: Prefeitura de Belém, 2019.
CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
CANEVACCI, Massimo. A cidade polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. São Paulo: Studio Nobel, 1993.
CIDADES. Dicionário do desenvolvimento, 2020. Disponível em: https://ddesenvolvimento.com/portfolio/cidades/. Acesso em: 20 dez. 2021.
HABERMAS, Jurgen. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.
LE GOFF, Jacques. Por amor às cidades: conversações com Jean Lebrun. São Paulo: Fundação Editora Unesp, 1998.
LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.
LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
MALACO, Jonas Tadeu Silva. Cidade: ensaio de aproximação conceitual. Viana do Castelo: Alice Foz, 2017.
MUMFORD, Lewis. A cidade na história: suas origens, transformações e perspectivas. São Paulo: Martins Fontes, 1965.
PEREZ, Clotilde. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2017.
ROCHA, Everardo. Representações do consumo: estudo sobre a narrativa publicitária. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio; Mauad, 2006.
SANTOS, Douglas. A reinvenção do espaço. São Paulo: Editora Unesp, 2002.
SANTOS, Luiz LZ Cezar Silva dos. PubliCIDADE na Belém da belle époque entre os anos de 1870 e 1912. Curitiba: Appris, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luiz Cezar Silva dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC-SA License.