Gamboa maritime station: between railway expansion and port improvements in Imperial Rio de Janeiro (1876-1883)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2020.213518

Keywords:

Railroad, Harbor, Empire, Rio de Janeiro, Gamboa

Abstract

At a time when railroads were expanding, widespread steam navigation and the functioning of ports were questioned throughout the country, providing Rio de Janeiro with an infrastructure capable of integrating these modes became an aspiration of the ruling classes. Only in this specific context could the idea of a Maritime Station in the Court of the Empire come to fruition. There was no precedent for the efforts and resources committed, both by the imperial government and by the largest Brazilian company – the Estrada de Ferro Dom Pedro II. Objective, in this paper, to demonstrate the creation of the Maritime Station of Gamboa as a unified solution to contemplate complex changes and resolve problems of different origins, raising overwhelming action for the preparation and execution of its construction (1876-1883). The investigation was carried out in government and company sources and in publications not related to the promoters of the work.

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Author Biography

  • Thiago Mantuano, Universidade Estadual de Santa Cruz

    Doutor em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Fluminense (PPGH-UFF) e professor visitante adjunto de História do Atlântico no Programa de Pós-Graduação em História do Departamento de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Santa Cruz (PPGH/DFCH-UESC) em Ilhéus/BA/Brasil.

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ESTRADA DE FERRO D. PEDRO II. Relatorio do Anno de 1877 Apresentado ao Illm. Exm. Sr. Conselheiro Dr. Thomaz José Coelho de Almeida Ministro e Secretario de Estado dos Negocios da Agricultura, Commercio e Obras Publicas Pelo Engenheiro Francisco Pereira Passos Director da Mesma Estrada. Rio de Janeiro: Typ. Perseverança, 1878.

ESTRADA DE FERRO D. PEDRO II. Relatorio do Anno de 1878 Apresentado ao Illm. Exm. Sr. Conselheiro Dr. Thomaz José Coelho de Almeida Ministro e Secretario de Estado dos Negocios da Agricultura, Commercio e Obras Publicas Pelo Engenheiro Francisco Pereira Passos Director da Mesma Estrada. Rio de Janeiro: Typ. Nacional, 1879.

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ESTRADA DE FERRO D. PEDRO II. Relatorio do Anno de 1882 Apresentado ao Illm. Exm. Sr. Conselheiro Henrique D’Avila Ministro e Secretario de Estado dos Negocios da Agricultura, Commercio e Obras Publicas Pelo Engenheiro Herculano Velloso Ferreira Penna Director da Mesma Estrada. Rio de Janeiro: Typ. Nacional, 1883.

ESTRADA DE FERRO D. PEDRO II. Relatorio do Anno de 1883 Apresentado ao Illm. Exm. Sr. Conselheiro Herculano Velloso Ferreira Penna Ministro e Secretario de Estado dos Negocios da Agricultura, Commercio e Obras Publicas Pelo Engenheiro Miguel Noel Nascentes Burnier Director da Mesma Estrada. Rio de Janeiro: Typ. Nacional, 1884.

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Published

2024-05-06

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MANTUANO, Thiago. Gamboa maritime station: between railway expansion and port improvements in Imperial Rio de Janeiro (1876-1883). Revista de História, São Paulo, n. 183, p. 1–36, 2024. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2020.213518. Disponível em: https://journals.usp.br/revhistoria/article/view/213518.. Acesso em: 20 may. 2024.