Diversity print: a model of “armored” inclusion on the German subway
DOI:
https://doi.org/10.11606/1982-88372753167Palabras clave:
materialistic discourse analysis, diversity, difference/different, inclusionResumen
This article aims at analyzing the effects of meaning produced as contribution to diversity in the media discourse, commonly understood or perceived as inclusive. We used the theoretical paradigm provided by materialistic discourse analysis, especially when it comes to the concept of discourse as defined by Pêcheux (1997[1969]), and subjection/historical determination, as defined by Orlandi (1986). In order to accomplish such research aims, we have analyzed a video campaign created by Berlin’s subway company, used to inaugurate a new seat print in their cars. We have used frames taken from this YouTube campaign as well as texts related to the video: characters’ dialogues, signs and a descriptive text produced by the subway company. The findings point to the fact that, in various levels of significant materiality (Lagazzi 2020), the ways of signifying diversity tend here to erase the meaning of difference/different and thus the potential to produce positive conflicts.
Descargas
Referencias
ANTUNES, Paulo. Marx, Engels e a conceção de modo(s) de produção: uma resposta ao “paradoxo no centro da teoria marxista”. Problemata: R. Intern. Fil, v. 11, n. 1, 160- 182, 2020.
BARBALHO, Alexandre; PAIVA, Raquel. Comunicação e cultura das minorias. São Paulo: Paulus, 2005.
BVG. Muster der Vielfalt. 5 jul. 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch? v=86UPjA3vAMM (03/01/2024).
FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FREUD, Sigmund. Eine Schwierigkeit der Psychoanalyse. Imago. Zeitschrift für Anwendung der Psychoanalyse auf die Geisteswissenschaften, v. 5, n. 1, 1-7, 1917.
GEMA/UFPE. Núcleo Feminista de Pesquisas em Gênero e Masculinidades. Disponível em: <http://gema-ufpe.blogspot.com/p/a-campanha-diversidade-e-legal-objetiva.html> (29/09/2022).
HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro. Dicionário Houaiss de língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
LAGAZZI, Suzy. A imagem como uma tecnologia política: o social sempre em questão. In: FARIA, Joelma; SANTANA, Juliana; NOGUEIRA, Luciana (org.). Linguagem, arte e o político. Campinas: Pontes, 2020, 91-102.
LAGAZZI, Suzy. A imagem em sua potência de captura simbólica. Fórum Linguíst!co, v. 18, número especial, 5890-5902, 2021.
LANZ, Stephen. Berlin aufgemischt: abendländisch, multikulturell, kosmopolitisch? Die politische Konstruktion einer Einwanderungsstadt. Bielefeld: transcript Verlag, 2007.
ORLANDI, Eni. A análise de discurso: algumas observações. D.E.L.T.A., v. 2, n. 1, 105-126, 1986.
ORLANDI, Eni. A questão do assujeitamento: um caso de determinação histórica. ComCiência, n. 89, 2007. Disponível em: https://comciencia.br/dossies-73-184/web/handler2f25.html?section=8&edicao=26&id=296 (06/06/2024).
ORLANDI, Eni. Ser diferente é ser diferente: a quem interessam as Minorias. In: ORLANDI, Eni (org). Linguagem, sociedade, políticas. Pouso Alegre: UNIVÁS; Campinas: RG Editores, 2014, 29-38.
PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso (AAD-69) [1969]. In: GADET, Françoise; HAK, Tony (org). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1997, 61-161.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Traduzido por Eni Orlandi et al. Campinas: Editora da UNICAMP, 2009.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Pandaemonium Germanicum
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.