Didactic activities for teaching German in a remote emergency context: power analysis and action proposals for critical reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-8837254764

Keywords:

Textbook, Emergency Remote Teaching, Power, Teaching and learning German, Critical language learning

Abstract

This paper aims to present a cartography of power relations, from a Foucauldian perspective, involved in the context of teaching and learning German as a Foreign Language (ALE), expanding it by taking into account the impacts of the Covid-19 pandemic. In addition, we propose a reflection on the use of materials created for face-to-face classes and the challenges for teachers and students in adapting them for use in remote classes (Rocha, Deusdará, Arantes, 2020). To this end, we developed a model for the analysis of activities proposed by materials widely used in Brazil, from the theoretical perspective of Discourse Analysis and power (Foucault, [1979], 2003). 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMATO, Laura Janaina Dias. Aspectos interculturais no ensino de alemão como língua estrangeira: uma análise de livros didático. 01/06/2005 200 f. Mestrado em LETRAS Instituição de Ensino: UFPR, CURITIBA Biblioteca Depositária: Biblioteca do setor de ciências humanas, letras e artes.

ARANTES, Poliana. C. C. Imagens de aprendizes de ALE em livros diáticos e o disciplinamento dos saberes. Pandaemonium Germanicum, v. 21, n. 34, 1-30, 2018.

ARANTES, Poliana, C.C.; GIORGI, Maria Cristina. Linguística no Ensino de Alemão como Língua Estrangeira: análise da questão étnico-racial e suas dimensões políticas no Livro Didático. In: DEUSDARA, Bruno; ROCHA, Décio; RODRIGUES, Isabel; ARANTES, Poliana; PESSOA, Morgana. Em discurso: cenas possíveis. Rio de Janeiro: Cartolina, 2018, 85-104.

ARANTES. P. C. C.; FAVACHO CASPARY, R. L.; MARTINS, J. S.; RIBEIRO, L.; JUNIOR, R. Considerações sobre a utilização didática de textos midiáticos em língua alemã. In: III Congresso da ABEG, 2016, São Paulo. Ensino de Alemão em contexto universitário: modelos de curso e públicos-alvo, 2016.

BOHUNOVSKY, Ruth. O ensino de línguas estrangeiras no Brasil e a “compreensão do estrangeiro”: o papel da tradução. Horizontes de Linguística Aplicada, v. 8, n. 2, 170-184, 2009.

BOLOGNINI, Carmen Zink. Livro didático: cartão postal do país onde se fala a língua-alvo? Trabalhos de Linguística Aplicada, v. 17, 43-56, 1991.

DEUSDARA, Bruno; GIORGI, Maria Cristina. Práticas de Linguagem como Atividade Social: o Lingüista Frente ao Desafio de Apreender a Complexidade dos Diferentes Modos de Habitar o Mundo. Revista SIGNUM: Estudos da Linguagem, v. 11, n. 1, 75-92, 2008.

EVANS, Sandra et al. Menschen - Kursbuch. Ismaning: Hueber Verlag, 2012.

FERREIRA, Mergenfel A. Vaz; STANKE, Roberta Cristina Sol. Práticas colaborativas na formação de professores em contexto extensionista e pandemia: reflexões e perspectivas.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 22. ed. São Paulo: Graal, 2006 (1970-1979).

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 25. ed. Petrópolis: Vozes, (2002 [2014]).

FUNK, Hermann; KUHN, Christina. Studio 21- Grundstufe: A1: Gesamtband - Das Deutschbuch. Berlin: Cornelsen, 2013.

FUNK, Hermann et al. Studio d A1 Deutsch als Fremdsprache. Cornelsen (2007).

MAINGUENEAU, D. Iniciação aos métodos de análise do discurso. Paris: Hachette, 1976.

MAINGUENEAU, D. Nouvelles Tendances en Analyse de Discours. Novas tendências em Análise do Discurso. Tradução de Freda Indursky. Campinas: Pontes, (1984 [1987]).

ROCHA, Décio; DEUSDARÁ, Bruno; ARANTES, Poliana. “Aula remota”: um hipônimo do gênero aula ou um novo gênero de atividade? In: ROCHA, D.; DEUSDARA, Bruno.; ARANTES, Poliana.; PESSOA, Morgana. (Org.). Em discurso 3 — Pesquisar com gêneros discursivos: interrogando práticas de formação docente. Rio de Janeiro: Cartolina, 2020, 47-65.

ROSCHEL, Elaine. 'Entre “becos sem saídas' e o 'pulo do gato': Criatividade Local e Mentoria na formação inicial de professores de alemão no Brasil. Tese de Doutorado. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2022.

UPHOFF, Dörthe; ARANTES, Poliana C. C. O ponto cego da autonomia: reflexões sobre o ensino de alemão no curso de Letras. In: SAVEDRA, Mônica; FERREIRA, Mergenfel; BOLACIO, Ebal; STANKE, Roberta (Org.). Travessias, encontros, diálogos nos estudos germanísticos no Brasil. Niterói: EdUFF, 2021.

UPHOFF, Dörthe. O caráter institucional do uso do livro didático no ensino de língua estrangeira. Intercâmbio, v. XVII, 131-141, 2008.

UPHOFF, Dörthe. DaF, DaZ, DaT, Língua Adicional: Wissensordnungen und Subjektpositionen in der Didaktik des Deutschen als Nicht-L1. Pandaemonium Germanicum, v. 24, 38-65, 2021.

VAN DIJK, Teun A. Discurso e Poder. HUFFNAGEL, Judith; FALCONE, Karina (Org.). 2. ed. São Paulo: Contexto, (2008 [2018])

WOLF, Dagny Urte. A especificidade do público alvo e dos aprendizes no contexto brasileiro de ensino de alemão como le em relação á fonética e a exercícios de pronúncia: uma pesquisa sobre a adaptação do material didático de fonética com consideração especial de fatores específicos de aprendizes brasileiros' 25/09/2017 207 f. Mestrado em LETRAS Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ, Curitiba Biblioteca Depositária: Biblioteca Central da UFPR.

WINTER DA SILVA. Christina. Textos escritos por moradores de rua no ensino de alemão em contexto universitário. Anais do 1º Congresso da Associação Brasileira de Estudos Germanísticos (ABEG). USP São Paulo, 2015.

Published

2022-07-12

Issue

Section

Dossiê: Ensino remoto de língua alemã - sobre aprendizagens e perspectivas

How to Cite

ARANTES, Poliana Coeli Costa; CASPARY, Rayanne Lira Favacho. Didactic activities for teaching German in a remote emergency context: power analysis and action proposals for critical reflection. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, v. 25, n. 47, 2022. DOI: 10.11606/1982-8837254764. Disponível em: https://journals.usp.br/pg/article/view/199744.. Acesso em: 25 jun. 2024.