Die Relevanz der Selbstlernzentren für die Autonomiebildung beim Fremdsprachenlernen an der Universität

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-88372442193

Keywords:

Center for self-access, Self-access, Methodologies for foreign language teaching, German language learning

Abstract

The need for formal environments at supporting language learners has been the subject of several debates in the area of Modern Foreign Languages, considering its importance in the formation of autonomous subjects. Therefore, this study seeks to reflect on the role of institutionalized spaces, specifically, of Self-Access Centers in the process of development of autonomy and its relationship with the process of foreign language learning. The study focuses its debate at seeking to understand how language scholars/learners develop their autonomy, which strategies they use, as well as what's the relationship like of this process and the use of Centers of Self-Access. The theoretical background is based on authors in the field of Applied Linguistics, such as: Leffa (1988); Oxford (1990); Morrison (2011); Tassinari (2012; 2014) and Magno e Silva (2018). For this purpose, the present qualitative approach research is aimed at students belonging to two groups of the Graduate Course in German Language at UFPA, which are in different stages of their higher education. Considering this context, the study proposes some guidelines for to the apprentices/users of the ‘Centro de Autoacesso Base de Apoio a Aprendizagem Autônoma (BA³)’, aiming at the their effective development in his the process of autonomy in learning German as a foreign language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, 2013.

BENSON, Phil. Teaching and researching autonomy. Longman Pearson. Edinburg, 2001.

CARVALHO, Miriam de C. D. O ensino de estratégias de aprendizagem e o desenvolvimento da autonomia do aprendiz de alemão em turmas multiseriadas de escolas públicas do estado de São Paulo. São Paulo, 2016, p. 61-66.

DÖRNYEI, Zoltán. Research method in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARDNER, Robert. The socio educational mole of second language learning. Rowley, Massachusetts: Newbury House, 2006.

GIRALDELLO, Ademir Paulo; TEDESCO, Anderson Luiz. (Re)pensando o ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras. Entretextos, v.16, n.1, p. 25-42, 2016.

GRÈVE, Marcel de; PASSEL, Frans Van. Línguística e ensino de línguas estrangeiras. Tradução de Genieve Masuet. São Paulo: Pioneira, 1975.

HENRIQUES, Wanessa R. Nunes. Agentes em interação em centros de autoacesso. In: MORHY, Sádie Saady; RABELO, Jhonatan Allan de Andrade. (Orgs.). Centros de Autoacesso e Autonomia na aprendizagem de Línguas Estrangeiras: pesquisa e aprimoramento. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019.

HOLEC, Henri. Autonomy and Foreign Language Learning. New York: Pergamon Press, 1981.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LEFFA, Vilson José. Metodologia no ensino de línguas. In: BOHN, Hilário; VANDRESSEN, Paulino. Tópicos em linguística aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2018, p. 211-236.

LEFFA, Vilson José. Quando menos é mais: a autonomia na aprendizagem de línguas. Trabalho apresentado no II Fórum Internacional de Ensino de Línguas Estrangeiras (II FILE). Pelotas: UCPel, agosto de 2002. Abrufbar unter: http://www.leffa.pro.br/ (Zugriff am 25.07.2019).

MAGNO E SILVA, Walkyria. Relatório do projeto de pesquisa aconselhamento na aprendizagem de línguas adicionais em centro de autoacesso em universidades. Belém: UFPA, 2018.

MORHY, Sádie Saady; RABELO, Jhonatan Allan de Andrade. Centros de Autoacesso e Autonomia na aprendizagem de Línguas Estrangeiras: pesquisa e aprimoramento. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019.

MORRISON, Bruce. A framework for the evaluation of a self-access language learning centre. Studies in Self-Access Learning Journal, v. 2, n. 4, p. 241-256, 2011. Abrufbar unter: https://sisaljournal.org/archives/dec11/morrison/ (Zugriff am 18.08.2019).

NICOLAIDES, Christine Siqueira. Inglês no contexto de Hong Kong: um olhar de fora em relação ao aprendizado autônomo de línguas. In: FREIRE, M.; ABRAHÃO, M.; BARCELOS, A. (Orgs.). Linguística aplicada e contemporaneidade. São Paulo: Pontes, v.1, 2005, p.155-172.

NUNAN, Dany. Autonomy in language learning. Plenarypresentation, ASOCOPI Cartagena, Colombia, 2000. Abrufbar unter: http:www.nunan.info/presentations/autonomy (Zugriff am 20.07.2019).

OXFORD, Rebecca. Language Learning Strategies: what every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle Publishers, 1990.

PAZ, Lidiany Vieira. Motivação no processo de ensino e aprendizagem de línguas: a perspectiva do professor e a dos alunos, 2013. Abrufbar unter: https://letras.catalao.ufg.br/up/508/o/Lidiany_Vieira_Paz.pdf (Zugriff am 25.05.2019).

RÖSLER, Dietmar. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler, 2012.

TASSINARI, Maria Giovanna. Evaluating learner autonomy: a dynamic model with descriptors. SISAL Journal, v. 3, n.1, 2012. p. 24-40.

TASSINARI, Maria Giovanna. Kompetenzen für Lernerautonomie einschätzen, fördern und evaluieren. Fremdsprachen Lehren und Lernen. Themenschwerpunkt: Kompetenzen konkret, v. 41, n. 1, p. 10-24, 2012.

TASSINARI, Maria Giovanna. Ein Selbstlernzentrum als Weg zur Autonomie: Chancen und Herausforderungen. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, n. 40, p. 269–293, 2014. Abrufbar unter: https://www.researchgate.net/publication/305754292_Ein_ Selbstlernzentrum_als_Weg_zur_Autonomie_Chancen_und_Herausforderungen_Jahrbuch_Deutsch_als_Fremdsprache_Intercultural_German_Studies_40_2014_269-293 (Zugriff am 30.10.2019).

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. [Tradução Ana Thorell. Ver. Téc. Cláudio Damacena], 4. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2021-01-01

Issue

Section

Dossiê: Ensino e aprendizagem de alemão com mídias digitais

How to Cite

SCHMIDT, Cristiane; CARDOSO DE AQUINO, Tatiane. Die Relevanz der Selbstlernzentren für die Autonomiebildung beim Fremdsprachenlernen an der Universität. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, v. 24, n. 42, p. 193–216, 2021. DOI: 10.11606/1982-88372442193. Disponível em: https://journals.usp.br/pg/article/view/176741.. Acesso em: 28 jun. 2024.