Considerations on the management of hospital humanization: the case of the University Hospital of Universidade de São Paulo

Authors

  • Maria Aparecida da Silva Rodrigues Universidade de São Paulo. Hospital Universitário
  • Izabel Cristina Rios Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Hospital das Clínicas. Departamento de Medicina Legal, Ética Médica, Medicina Social e do Trabalho

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.139372

Keywords:

Humanization • Administration • Communication • Benchmarking • Image • Reputation.

Abstract

The article presents the experience of humanization management at the University Hospital of Universidade de São Paulo, the importance of the network developed work and the outcomes of a case study carried out from 2011 to 2014. The proposal is to assess the concept of humanization in the area of public healthcare and the relevance of seeking for partnerships that can contribute to the quality of the developed work. The first step taken in this direction was to identify the relations that can be established between humanization concepts and techniques in the healthcare area and the interface with contemporary administration and institutional communication concepts and techniques. The communication area is a great ally within the scope of scientific research or professional activity, but it is still an underexplored field for the healthcare area, with many and very complex challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Aparecida da Silva Rodrigues, Universidade de São Paulo. Hospital Universitário
    Especialista em Gestão da Humanização em Serviços de Saúde pela Escola de Educação Permanente do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da USP (HC-FMUSP). Especialista em Gestão Estratégica em Comunicação Organizacional e Relações Públicas pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Especialista em Psicologia Hospitalar em Hospital Geral pelo Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da USP (HC-FMUSP). Graduada em Psicologia pelo Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas (UniFMU). Coordenadora do Serviço de Humanização do Hospital Universitário da USP (HU-USP).
  • Izabel Cristina Rios, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Hospital das Clínicas. Departamento de Medicina Legal, Ética Médica, Medicina Social e do Trabalho
    Doutora em Ciências pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) Coordenadora do Núcleo Técnico e Científico de Humanização do Hospital das Clínicas da USP (HC-FMUSP). Médica, graduada pela Faculdade de Medicina da USP (FMUSP). Professora do Departamento de Medicina Legal, Ética Médica, Medicina Social e do Trabalho da FMUSP.

Published

2017-09-13

How to Cite

RODRIGUES, Maria Aparecida da Silva; RIOS, Izabel Cristina. Considerations on the management of hospital humanization: the case of the University Hospital of Universidade de São Paulo. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 14, n. 26, p. 257–271, 2017. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.139372. Disponível em: https://journals.usp.br/organicom/article/view/139372.. Acesso em: 5 jul. 2024.