Impacts of the covid-19 pandemic: understanding University of Campinas undergraduate students' perceptions
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i3p373-396Keywords:
Discursive topic, Mental health, Socio-cognitionAbstract
This article investigates the perceptions of undergraduate students at the University of Campinas (Unicamp) regarding the period of emergency remote teaching during the years of 2020 and 2021. The research was developed through the analysis of discursive topics (Jubran, 2006; Rezende, 2006; Pinheiro, 2006) present in the responses to the survey ‘Understanding the performances, contexts, and perspectives of Unicamp students during the years 2020 and 2021 of the covid-19 pandemic’ (2022). The aim of this article is to present partial results of this research, focusing on the analysis of the responses from the 554 students who participated in the survey about their physical and mental health conditions, and the impact of these conditions on their academic activities. The methodology employed involves the analysis of referential processes in the students' answers to two survey questions that address individual and family health conditions during the pandemic. The main conclusion is that there were significant and profound impacts on Unicamp’s undergraduate student population, considering the socio-cognitive implications brought by covid-19 and its impacts on academic practices.
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Saúde. COVID-19 no Brasil. Disponível em: https://infoms.saude.gov.br/extensions/covid-19_html/covid-19_html.html. Acesso em: 8 jun. 2024.
BENTES, A. C. Texto. In: FLORES, V.; MAGALHÃES, T. (Orgs.) Estudos do discurso: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Vozes, 2024, p. 329-352.
CANGUILHEM, G. O normal e o patológico. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
CRUESP. Comunicado CRUESP nº. 03/2020. 13 mar. 2020. Disponível em: https://sites.usp.br/cruesp/wp-content/uploads/sites/620/2020/05/Cruesp_Comunicado03.pdf. Acesso em: 23 fev. 2022.
COELHO, M. T. A. D.; ALMEIDA FILHO, N. de. Normal-Patológico, Saúde-Doença: Revisitando Canguilhem. PHYSIS: Rev. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 13-36, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73311999000100002.
GURGEL, L. Interação social em entrevistas televisivas eleitorais nas eleições presidenciais brasileiras de 2014. 2017. 1 recurso online (170 p.) Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1631336. Acesso em: 5 fev. 2024.
JUBRAN, C. C. A. S. Revisitando a noção de tópico discursivo. Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 48, n. 1, p. 33–42, 2006. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v48i1.8637253.
KOCH, I. V. Desvendando os segredos do texto. 7.ed. São Paulo: Cortez Editora, 2002.
KOCH, I. V. Introdução à linguística textual: trajetórias e grandes temas. 2.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2004.
LAVRAS, C. Atuação das equipes de APS durante o período de enfrentamento da COVID-19. CONASS: Coleção COVID-19. Profissionais de Saúde e Cuidados Primários, 2021, v. 4, p. 12-23. Disponível em: https://www.conass.org.br/biblioteca/volume-4-profissionais-de-saude-e-cuidados-primarios/. Acesso em: 22 abr. 2024.
MARCUSCHI, L. A. Anáfora indireta: o barco textual e suas âncoras. In: KOCH, I. G. V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (org.). Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005. p. 51-101.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MONDADA, L.; DUBOIS, D. Construção dos objetos de discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, M. M. et al. Referenciação. 1a Reimpressão. São Paulo: Contexto, 2022, p. 17-52.
MORATO, E. M. Metalinguagem e referenciação: a reflexividade enunciativa nas práticas referenciais. In: KOCH, I.G.V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (Orgs.). Referenciação e discurso. 1.ed. São Paulo: Contexto, 2005, p. 243-263.
MORATO, E. M. Das relações entre linguagem, cognição e interação – algumas implicações para o campo da saúde. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 16, n. 3, p. 575-590, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-160304-0516D.
MORATO, E. M. “Âncoras na deriva simbólica” – textos como formas de cognição social. Revista da Anpoll, [S. l.], v. 54, n. 1, p. e1901, 2023. DOI: https://doi.org/10.18309/ranpoll.v54i1.1901.
MORATO, E. M.; BENTES, A. C. “O mundo tá chato”: algumas notas sobre a dimensão sociocognitiva do politicamente correto na linguagem. Revista USP, n. 115, p. 11-28, 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i115p11-28.
MOURA, H. O vírus bandido: linguagem e política na pandemia. Campinas: Editora da Unicamp, 2023.
OMS declara fim da Emergência de Saúde Pública de Importância Internacional referente à COVID-19. OPAS, 2023. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/5-5-2023-oms-declara-fim-da-emergencia-saude-publica-importancia-internacional-referente. Acesso em: 08 jun. 2024.
PG UNICAMP. Resolução GR-025/2020, de 16/03/2020: Atividades para os cursos de Graduação e Pós-Graduação Unicamp diante da Pandemia de Coronavírus. 16 mar. 2020. Disponível em: https://www.pg.unicamp.br/norma/17657/0. Acesso em: 20 fev. 2022.
PINHEIRO, C. L. O tópico discursivo como categoria analítica textual-interativa. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 48, n. 1, p. 43–52, 2006. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v48i1.8637254.
REZENDE, R. C. O tópico discursivo em questão: considerações teóricas e análise de uma narrativa literária. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 48, n. 1, p. 71–84, 2006. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v48i1.8637254.
RODRIGUES, B. B. et al. Aprendendo com o Imprevisível: Saúde Mental dos Universitários e Educação Médica na Pandemia de covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, p. e149, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200404.
ROMANINI, M. As máscaras e a precariedade subjetiva: efeitos da pandemia na vida de estudantes universitários. Revista de Psicologia da Unesp, v. 20, n. 1, p. 49-77, 2021. DOI: https://doi.org/10.5935/1984-9044.20210003.
SANTOS, B. de S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anna Christina Bentes, Flora Hauschild Armani, Kennedy Cabral Nobre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.
How to Cite
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 310067/2022-7 -
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2023/14445-6