The politics of language in Lizzo’s Special: a semantic-enunciative analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i3p69-91

Keywords:

Enunciation space, Argumentative orientation, Memorable

Abstract

This descriptive-interpretative study analyzes the functioning of the political aspect of language in the translation of the composition Special, interpreted by Lizzo. It is based on the framework of the Historical Semantics of Enunciation (Guimarães, 2002, 2006, 2007b, 2018). Through the description of the enunciative space and the argumentative orientation, it was found that the political aspect is manifested throughout the enunciation, by the establishment of discursive memories related to racism, fatphobia, media, social exclusion, self-acceptance and Lizzo’s own history/path. These statements intertwine, retracing and re-signifying, transversely, the possibilities of constructed meanings. The political meaning is evidenced by the struggle and constant effort of the Speaker to define her space in the world, as well as the space of the minoritized groups (fat people, black people, and women) that she represents through self-affirmations, which challenge the established hierarchy and other exclusionary representations.

Downloads

Author Biographies

  • Wendone Pereira de Souza, Universidade Estadual de Santa Cruz

    Licenciando em Letras Português e Inglês pela Universidade Estadual de Santa Cruz (Brasil).

  • Eliuse Sousa Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz

    Doutoranda em Letras pela Universidade Estadual de Santa Cruz (Brasil). Professora na Universidade Estadual de Santa Cruz (Brasil).

References

BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral I. 4 ed. Campinas: Pontes, 1995.

CODINOTTI, F. P. Tamanho único: o corpo da mulher gorda na arte contemporânea. 2020. 90 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Artes e Letras, Programa de pós-graduação em Artes Visuais, Santa Maria, 2020.

Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/25657/DIS_PPGAV_2020_CODINOTTI_FERNANDA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 03 set. 2024.

DE ALMEIDA, L. Hip-Hop e a formação da identidade cultural no ensino de língua inglesa. In: SIMPÓSIO NACIONAL DISCURSO, IDENTIDADE E SOCIEDADE, 3. 2012, Campinas. Artigos […] Campinas: Unicamp, 2012. p. 1-10. Disponível em: http://web.archive.org/web/20220320225800/https://www.iel.unicamp.br/sidis/anais/pdf/ALMEIDA_LAURA_DE.pdf. Acesso em: 27 jun. 2023.

GUIMARÃES, E. Os limites do sentido: um estudo histórico e enunciativo da linguagem. 1 ed. Campinas: Pontes, 1995.

GUIMARÃES, E. Textualidade e enunciação In Escritos nº 2: Ver e Dizer. Campinas, SP: UNICAMP, 1999, p. 03-12.

GUIMARÃES, E. Semântica do acontecimento: um estudo enunciativo da designação. 4 ed. v1. Campinas: Pontes, 2002.

GUIMARÃES, E. Enunciação e política de línguas no Brasil. Letras, Santa Maria. n. 27, p. 47–53. dez. 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11897. Acesso em: 03 set. 2024.

GUIMARÃES, E. Semântica e pragmática. In: GUIMARÃES, E; ZOPPI-FONTANA, M. (Orgs.). Introdução às ciências da linguagem - A palavra e a frase. 1 ed. Campinas: Pontes, 2006.

GUIMARÃES, E. Domínio semântico de determinação. In: GUIMARÃES, E; MOLLICA, M.C. (Orgs.). A Palavra - Forma e Sentido. 1ed. Campinas: Pontes, 2007a.

GUIMARÃES, E. Texto e argumentação: um estudo de conjunções do português. 4 ed. rev. e ampl. Campinas: Pontes, 2007b.

GUIMARÃES, E. Semântica: enunciação e sentido. Pontes, 2018.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. 1 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

ISAIAS, G. O Comprimento do Desejo: entre negritudes e feminilidades, as performances do cabelo longo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 44., 2021, Recife. Artigos[...]. Recife: Intercom, 2021. p. 1-15. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2021/resumos/dt7-ep/gabriela-isaias.pdf. Acesso em: 03 set. 2024.

JEFFERSON, M. V. et al. Special. In: LIZZO. Special, Nova Iorque: Nice Life and Atlantic Records, 2022. 1 CD. Faixa 6.

PERSHEY, M. G. African American spiritual music: A historical perspective. The Dragon Lode, Cleveland. v. 18, n. 2, p. 24-29, 2000. Disponível em: https://silo.tips/download/african-american-spiritual-music-a-historical-perspective. Acesso em: 03 set. 2024.

RAJAGOPALAN, K. English as a lingua franca: Attitude and identity. ELT journal, Oxônia. v. 62, n. 2, p. 209-211, 2008. Disponível em: https://academic.oup.com/eltj/article-abstract/62/2/209/598144?redirectedFrom=fulltext. Acesso em: 03 set. 2024.

Published

2024-09-30

How to Cite

SOUZA, Wendone Pereira de; SILVA, Eliuse Sousa. The politics of language in Lizzo’s Special: a semantic-enunciative analysis. Linha D’Água, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 69–91, 2024. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v37i3p69-91. Disponível em: https://journals.usp.br/linhadagua/article/view/221493.. Acesso em: 7 apr. 2025.