Legal Italian in Brazil: a research

Authors

  • Maria Cecilia Casini Universidade de São Paulo, São Paulo, SP
  • Quézea Regina Albolea Mastelaro Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i32p80-93

Keywords:

Juridical Italian, Specific purposes, Teaching of Italian Language

Abstract

This article is a part of the survey on the teaching of Italian language in Brazil, based on the analysis performed with textbooks of Italian for jurists, and on proposals for courses carried out with Portuguese-speaking students, who work in the area of the Law. We started discussing briefly the emergence, in Italy, of the use of “vulgar” in legal documents and the development of the language through time, until the importance of the Italian language for those who study Law in Brazil. From the analysis made of the existing textbooks, we taught a course to students indicated in those books (intermediate level) to investigate advantages and difficulties faced by the students. Based on the results of this first course, we designed a new course for absolute beginners in Italian language, working in an integrated way the four skills (listening, understanding, reading and writing), according to the studies by Balboni (2010), in which the students studied both the common language and the specific language of Law. We based the research on the pioneering work done by Candido et al. (1977), as well as the ones by Celani et al. (2009) and Mordente e Ferroni (2011a; 2011b); and we brought our observations, hoping to expand the research in the field of Italian with specific purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Cecilia Casini, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP
    Formada em Letras pela Universidade de Florença (Itália), especialista em História do Espetáculo, doutora em Teoria Literária e Literatura Comparada pela FFLCH/SP e pós-doutora pela Universidade de Nápoles (Itália). Docente de Língua Italiana no DLM da FFLCH/USP. Desenvolve pesquisas sobre a Literatura Medieval e Renascentista italianas; literatura clássica e a formação do cânone literário; história da língua literária italianas; literatura comparada. Dirige o grupo de pesquisa “A tradição literária italiana”; é vice-líder do grupo de pesquisa “Estudos linguísticos aquisição/aprendizagem do italiano como língua estrangeira”. É membro da ABPI e da AIPI. É membro diretivo da SILFI.
  • Quézea Regina Albolea Mastelaro, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP
    Mestre e Doutoranda em Língua Italiana na USP, atua como professora de língua italiana desde 1996. Possui graduação em Direito e é especialista no ensino do italiano jurídico. Tem experiência na área de Letras, com ênfase na didática do italiano.

References

BALBONI, P. E. Imparare le lingue straniere. Venezia: Marsilio Editori, 2010.

BARNI, M., TRONCARELLI, D., BAGNA, C. Lessico e apprendimenti: il ruolo del lessico nella linguistica educativa. Milano: FrancoAngeli, 2008.

BECCARIA, G. L. Italiano: antico e nuovo. Perugia: Garzanti, 2002.

BORELLO, E.; BALDI B. Settore che vai, linguaggio che trovi. Genova: Il Libraccio, 2004.

CALAMANDREI, P. Eles, os Juízes, vistos por um advogado. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2000.

CALAMANDREI, P. Elogio dei giudici, scritto da un avvocato. Milano: Ponte alle Grazie, 1999 [1935].

CANDIDO, A., CARONI, I., LAUNAY, M. O Francês Instrumental: A experiência da Universidade de São Paulo. São Paulo: HEMUS-Livraria editora Ltda., 1977.

CELANI, M.A.A., FREIRE, M.M., RAMOS, R.C.G. A abordagem instrumental no Brasil: um projeto, seus percursos e seus desdobramentos. Campinas-SP: Mercado das Letras, 2009.

CORDA, A.; MARELLO, C. Lessico Insegnarlo e impararlo. Torino: Paravia, 1999.

DEVOTO, G. Il linguaggio d’Italia: storia e strutture linguistiche italiane dalla preistoria ai nostri giorni. Milano: Rizzoli, 1974.

FIORELLI, P. La lingua del diritto e dell’amministrazione. In: SERIANNI, L., TRIFONE, P. (a cura di), Storia della lingua italiana. 2º v. Torino: Einaudi, 1994.

FORAPANI, D., Italiano per giuristi. Firenze: Alma Edizioni, 2003.

ITÁLIA. La Costituzione della Repubblica Italiana. Disponível em: <http://governo.it/Governo/Costituzione/principi.html>. Acesso em: jan. 2011.

KUMARAVADIVELU, B. Understanding language teaching: from Method to Postmethod. New Jersey: LEA, 2006.

LEWIS, M. The Lexical Approach: the state of ELT and a way forward. Hove: LTP, 1993.

MASTELARO, Q.R.A. Análise de materiais e propostas de cursos para o ensino do italiano jurídico. 2013. 248 f. Dissertação (Mestrado), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

MARAZZINI, C. Da Dante alla lingua selvaggia: sette secoli di dibattito sull’italiano. Roma: Carocci, 1999.

MIGLIORINI, B. Storia della lingua italiana. Milano: Bompiani, 1967.

MONDAVIO, A. Abilità relative alla lettura e alla scrittura. Ministero degli Affari Esteri. Disponível em: <http://www.italicon.it/it/modulo.asp?M=M00363>. Acesso em: jan. 2013.

MORDENTE, O.; FERRONI, R. O ensino do italiano instrumental. São Paulo: Humanitas, 2011a.

MORDENTE, O.; FERRONI, R. Habilidade de leitura em italiano no contexto universitário. São Paulo: Humanitas, 2011b.

MORTARA, G. B. Le parole e la giustizia. Divagazioni grammaticali e retoriche su testi giuridici italiani. Torino: Einaudi, 2001.

OLIVEIRA, A. S. A codificação do Direito. Revista Jus Navigandi, ano 7, n. 60, 1 nov. 2002. Disponível em: <https://jus.com.br/artigos/3549>. Acesso em: 13 maio 2016.

SALERNO, M. et al. A importância do Direito Romano na formação do jurista brasileiro. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 27, n.2, p. 125-133, jul./dez. 2006. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/3744/3005>. Acesso em: 10 maio 2016.

SEMPLICI, S. Una lingua in Pretura, il linguaggio del diritto. Roma: Bonacci, 1996.

ZOLLI, P. Saggi sulla lingua italiana dell’Ottocento, Pisa: Ed. Pacini, 1974.

ZUCCHI, A. M. T. O dicionário no estudo de línguas estrangeiras: os efeitos de seu uso na compreensão escrita em italiano. Tese de Doutorado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010.

Published

2016-12-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Casini, M. C., & Mastelaro, Q. R. A. (2016). Legal Italian in Brazil: a research. Revista De Italianística, 32, 80-93. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i32p80-93