“Mangá caboclo” do Brasil: Transformações da cultura pop japonesa na convergência digital

Authors

  • Yuji Gushiken Universidade Federal de Mato Grosso
  • Tatiane Hirata Universidade Federal de Mato Grosso
  • Quise Gonçalves Brito Universidade Federal de Mato Grosso
  • Taís Marie Ueta Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2013.77280

Keywords:

Manga, Media convergence, Cultural transformations

Abstract

This article is about reproduction and consumption of manga (Japanese comics) in Brazil. The research outline is the Brazilian comic book Turma da Mônica Jovem (Monica Teen), in manga style, and the business model for the segment this editorial product has launched in that country starting with the convergence of new digital media. Brazil has historically developed a unique relationship with manga, which influenced the Brazilian production of comics and demanded the development of an editorial marketing model aware of cultural changes and marked by media convergence in contemporary life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yuji Gushiken, Universidade Federal de Mato Grosso
    Professor do Departamento de Comunicação Social e do Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea da Universidade Federal de Mato Grosso (ECCO-UFMT). Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-UFRJ).
  • Tatiane Hirata, Universidade Federal de Mato Grosso
    Publicitária e porfissional dedesign gráfico. Mestre em Estudos de Cultura Contemporânea pela Universidade Federal de Mato Grosso
  • Quise Gonçalves Brito, Universidade Federal de Mato Grosso
    Publicitária e ilustradora. Mestre em Estudos de Cultura Contemporânea pela Universidade Federal de Mato Grosso
  • Taís Marie Ueta, Universidade Federal de Mato Grosso
    Jornalista. Mestre em Estudos de Cultura Contemporânea pela Universidade Federal de Mato Grosso

Published

2013-12-16

How to Cite

Gushiken, Y., Hirata, T., Brito, Q. G., & Ueta, T. M. (2013). “Mangá caboclo” do Brasil: Transformações da cultura pop japonesa na convergência digital. Revista Extraprensa, 7(1), 62-68. https://doi.org/10.11606/extraprensa2013.77280