The teacher at the end of elementary school towards students with learning difficulties: psychic questions and defense mechanisms
DOI :
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v21i3p671-690Mots-clés :
teachers at the end of Elementary School, students with learning difficulties, clinical approach, psychic conflicts, defense mechanismsRésumé
This article aims to present tensions and psychic issues related to the confrontation of the teacher at the end of Elementary School with students with learning difficulties and “special educational needs”, according to institutional norms. These professionals carry out their work in an entre-deux. A method of clinical research with a psychoanalytic orientation was chosen. It allows us to grasp the conscious and unconscious psychic movements mobilized in the “professional personality” and the specific relationship established between the 5th grade teacher and those students with special needs. The analysis of clinical research interviews conducted with teachers in France and in Frenchspeaking countries values specific defense methods##plugins.themes.default.displayStats.downloads##
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.