From vibration to meeting with other: phychoanalysis, music and autism

Authors

  • Marina Batista Souza Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)
  • Mae Soares da Silva Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)
  • Sandro Rodrigues Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)
  • Alexandra Avelar Tavares Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)
  • Karen Sousa Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)
  • Socorro Santos Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v22i2p299-318

Keywords:

musical atelier, autism, psychoanalysis.

Abstract

The study investigated the effects of a musical atelier as in instrument to create bond between autistic children with pairs. It was assumed that rhythm permeates psychic structuring. The atelier, which happened once a week, was composed by children aged two to four. The interventors were: one speech therapist, psychologists and students of the Psychology at Ceuma University. The results were described through a case study, done with a three year old child and discussed under the theoretical reference of psychoanalysis. It concluded that the musical language can help in the establishment of bond with autistic children, since this language is not threatening and intrusive. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marina Batista Souza, Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)

    Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Psicanálise da Infância. Bolsista de Iniciação Científica do Centro Universitário do Maranhão (Ceuma), São Luís, MA, Brasil. 

  • Mae Soares da Silva, Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)

    Psicanalista. Docente e pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Psicanálise da Infância do Centro Universitário do Maranhão (Ceuma), São Luís, MA, Brasil. 

  • Sandro Rodrigues, Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)

    Docente. Pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Psicanálise da Infância do Centro Universitário do Maranhão (Ceuma), São Luís, MA, Brasil. 

  • Alexandra Avelar Tavares, Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)

    Psicanalista. Docente e pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Psicanálise da Infância do Centro Universitário do Maranhão (Ceuma), São Luís, MA, Brasil. 

  • Karen Sousa, Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)

    Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Psicanálise da Infância. Bolsista de Iniciação Científica do Centro Universitário do Maranhão (Ceuma), São Luís, MA, Brasil. 

  • Socorro Santos, Centro Universitário do Maranhão (Ceuma)

    Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Psicanálise da Infância do Centro Universitário do Maranhão (Ceuma), São Luís, MA, Brasil. 

Published

2017-10-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Souza, M. B., Soares da Silva, M., Rodrigues, S., Tavares, A. A., Sousa, K., & Santos, S. (2017). From vibration to meeting with other: phychoanalysis, music and autism. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 22(2), 299-318. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v22i2p299-318