Perception of Capes scholarship holders about the impact of postdoctoral training abroad on scientific work

Authors

  • Valdinei Costa Souza Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes
  • Jonas Pertusatti Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450271424por

Keywords:

Postdoctoral, Continuing education, Science, Descending Hierarchical Classification (DHC), Confirmatory Factor Analysis (CFA)

Abstract

The objective of this research is to analyze the impact of Capes’ postdoctoral training policy abroad (pd_training) on the insertion or quality of the scholarship holder’s work in their department/group in Brazil. The article empirically discusses post-doctorate as a strategy for the internationalization of science and adopts a qualitative approach, based on the automated content analysis technique, to investigate the data collected at the end of the scholarship holders’ activities by Capes itself. The results point to positive impacts, connected to the common perception of increased possibility of collaboration between national and foreign groups, as well as international visibility arising from relevant scientific publications. The positive impacts are also connected to specific perceptions, directly associated with the types of scholarships received and indirectly with the profile of the scholarship holder. Specifically, Visiting Professor scholarship holders tend to cite, as an impact of their training, the possibility of greater international insertion of the departments to which they are linked and greater mobility of students and researchers who are part of their research group in Brazil. Those who have a Post-Doctoral scholarship highlight greater professional insertion, related to opportunities in the job market for scientists in Brazil or the lack thereof. Those who have a Post-Doctoral Internship scholarship tend to associate the acquisition and application of new knowledge and techniques as a positive effect of their training. In conclusion, the results point to the importance of the articulation between the profile of the scholarship holders and the intentionality projected for the public training policy_pd, aiming to guarantee its effectiveness.

Downloads

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CALVOSA, Marcello Vinicius Doria; REPOSSI, Melina Garcia; CASTRO, Pedro Marcos Roma de. Avaliação de resultados da capacitação docente: o pós-doutorado na Universidade Federal Fluminense sob a ótica da produção científica e bibliográfica. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), Campinas, v. 16, p. 99-122, 2011.

CAPES. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano nacional de pós-graduação (PNPG) 2005-2010. Brasília, DF: Capes, 2004. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/pnpg-2005-2010-pdf .

» https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/pnpg-2005-2010-pdf

CAPES. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano nacional de pós-graduação (PNPG) 2011-2020. Brasília, DF: Capes, 2010. v. 1. https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg-2011-2020 .

» https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg-2011-2020

CAPES. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 086, de 3 de julho de 2013. Aprovar o Regulamento do Programa Nacional de Pós-Doutorado – PNPD. Brasília: Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, p. 22-23, 05 jul. 2013. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/portaria-86-2013-regulamento-pnpd-pdf . Acesso em: 29 ago. 2019.

» https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/portaria-86-2013-regulamento-pnpd-pdf

CAPES. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 186, de 29 de setembro de 2017. Torna público o novo Regulamento que estabelece as normas para as modalidades de bolsa no exterior, aplicável às ações fomentadas pela Diretoria de Relações Internacionais da Capes. Brasília: Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 9, 4 out. 2017.

CAPES. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 289, de 28 de dezembro de 2018. Instituir o Regulamento que estabelece as normas para as modalidades de bolsas e auxílios no exterior, aplicável às ações da Diretoria de Relações Internacionais - DRI. Revoga a Portaria nº 186/2017. Brasília: Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 10, 2 jan. 2019.

CASTRO, Pedro Marcos Roma de. Influência dos estágios pós-doutorais sobre a produtividade docente no sistema de pós-graduação: o caso da USP. 2005. 117 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

CERVI, Emerson U. Análise de conteúdo automatizada em redes sociais online: uma proposta metodológica. In: ENCONTRO ANUAL ANPOCS, 48., 2018, Caxambu. Anais... Caxambu: Anpocs, 2018.

CNPq. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Pós-doutorado no exterior. Brasília, DF: CNPQ, 2018a. Disponível em: http://cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/515690 . Acesso em: 29 ago. 2019.

» http://cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/515690

CNPq. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Pós-doutorado no país. Brasília, DF: CNPQ, 2018b. Disponível em: http://cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/2958271?COMPANY_ID=10132 . Acesso em: 7 jan. 2019.

» http://cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/2958271?COMPANY_ID=10132

CUNHA-MELO, José Renan da. Indicadores efetivos da internacionalização da ciência. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, Rio de Janeiro, v. 42, p. 20-25, 2015.

MAIA, João Marcelo Ehlert; MEDEIROS, Jimmy. Fatores preponderantes para a internacionalização docente na pós-graduação em ciências sociais no Brasil. Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 35, p. 473-500, 2020.

NASCIMENTO, Adriano Roberto Afonso do; MENANDRO, Paulo Rogério Meira. Análise lexical e análise de conteúdo: uma proposta de utilização conjugada. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 72-88, 2006.

NPA. National Postdoctoral Association. Incorporating professional development into postdoctoral training. Rockville: NPA, 2019. Disponível em: https://www.nationalpostdoc.org/page/postdocket_06172/Incorporating-Professional-Development-into-Postdoctoral-Training.htm . Acesso em: 7 jan. 2019.

» https://www.nationalpostdoc.org/page/postdocket_06172/Incorporating-Professional-Development-into-Postdoctoral-Training.htm

PAIVA, Flavia Melville; BRITO, Silvia Helena Andrade de. O papel da avaliação CAPES no processo de internacionalização da Pós-Graduação em Educação no Brasil (2010-2016). Avaliação, Campinas, v. 24, p. 493-512, 2019.

RAMOS, Milena Yumi. Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, 2018.

ROCKEY, Sally. Postdoctoral researchers: facts, trends, and gaps. National Institutes of Healt, Bethesda, Jun. 29, 2012. Disponível em: https://nexus.od.nih.gov/all/2012/06/29/postdoctoral-researchers-facts-trends-and-gaps/ Acesso em: 7 jan. 2019.

» https://nexus.od.nih.gov/all/2012/06/29/postdoctoral-researchers-facts-trends-and-gaps/

SINCHE, Melanie V. To postdoc or not? Inside Higuer Ed, Aug. 23, 2016. Disponível em: https://www.insidehighered.com/advice/2016/08/23/should-you-pursue-postdoc-or-not-essay . Acesso em: 7 jan. 2019.

» https://www.insidehighered.com/advice/2016/08/23/should-you-pursue-postdoc-or-not-essay

YODER, Jeremy. So, what is a postdoc? The Chronicle of Higuer Education, Sep. 22, 2015. Disponível em: https://chroniclevitae.com/news/1130-so-what-is-a-postdoc . Acesso em: 7 jan. 2019.

» https://chroniclevitae.com/news/1130-so-what-is-a-postdoc

Published

2024-11-04

How to Cite

Perception of Capes scholarship holders about the impact of postdoctoral training abroad on scientific work. (2024). Educação E Pesquisa, 50, e-271424. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450271424por