Action research in children's journalism: the Radinho BdF podcast
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p30-44Keywords:
Journalism for children, Childhood, Radio, Podcast, Radinho BdFAbstract
Produced by the communication group Brasil de Fato, Radinho BdF is a weekly podcast, of around 30 minutes, aimed at children and their caregivers. Produced since April 2020, the format addresses a theme as its main story, in addition to games, storytelling, music, and recipes. This work presents the consequences of an action-research in the production of the program: by an advisory process, weekly debates were established with one of the reporters, with proposals for new stories and productive routines, and measures to assist in obtaining sources. As a result, we noted an inflection in the direction of the program, with the inclusion of more children’s voices, reinforcing their protagonism in the podcast construction.
Downloads
References
BALDISSERA, Adelina. Pesquisa-ação: uma metodologia do “conhecer” e do “agir” coleti-vo. Sociedade em Debate, Pelotas, v. 7, n. 2, p. 5-25, 2001.
CUSTÓDIO, Michele Letícia; MACIEL, Suely. Programação radiofônica e infância: temática, estilo e forma composicional de programas informativos voltados para o público infantil. Al-terjor, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 337-356, 2020.
DEARO, Guilherme. Com quarentena, público muda consumo de músicas e podcasts. Exame, São Paulo, 8 abr. 2020. Disponível em: https://exame.com/casual/com-quarentena-publico-muda-consumo-de-musicas-e-podcasts/. Acesso em: 22 jul. 2020.
DORETTO, Juliana. “Fala connosco!”: o jornalismo infantil e a participação das crianças, em Portugal e no Brasil. 2015. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2015.
DORETTO, Juliana. Jornalismo para a infância: uma proposta de definição. C-Legenda, Nite-rói, n. 30, p. 59-72, 2014.
FERNANDES, Rodrigo F. Rádio Brincadeira: os jogos sonoros e performances do corpo nos programas infantis. 2014. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
KOVACH, Bill; ROSENSTIEL, Tom. Os elementos do jornalismo: o que os jornalistas devem saber e o público exigir. 2. ed. São Paulo: Geração, 2004.
NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (Ed.). TIC Kids online Brasil 2018: pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-da-internet-por-criancas-e-adolescentes-no-brasil-tic-kids-online-brasil-2018/. Acesso em: 6 jan. 2021.
OUÇA a estreia do programa Radinho BdF para crianças e famílias. Brasil de Fato, São Pau-lo, 1 abr. 2020. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2020/04/01/ouca-a-estreia-do-programa-radinho-bdf-para-criancas-e-familias-1. Acesso em: 25 jul. 2020.
RADINHO BdF faz uma viagem pelos sonhos da criançada. Brasil de Fato, São Paulo, 3 jun. 2020. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2020/06/03/radinho-bdf-faz-uma-viagem-pelos-sonhos-da-criancada. Acesso em: 25 abr. 2022.
RIBEIRO, Adriana. A criança em situação de escuta – uma aproximação à audiência infantil de rádio. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Intercom, 2016a.
RIBEIRO, Adriana. Criança ainda ouve rádio? Revista Pontocom, Rio de Janeiro, 19 out. 2016b. Disponível em: https://planetapontocom.org.br/revista/artigos/crianca-ainda-ouve-radio. Acesso em: 22 jul. 2020.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SAR-MENTO, Manuel J.; GOUVÊA, Maria Cristina Soares de (org.). Estudos da infância: educa-ção e práticas sociais. Petrópolis. Vozes, 2008. p. 17-39.
TRIPP, David. Pesquisa-ação. Uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.
VICENTE, Eduardo. Do rádio ao podcast: as novas práticas de produção e consumo de áudio. In: SOARES, Rosana de Lima; SILVA, Gislene. Emergências periféricas em práticas midiáticas. São Paulo: ECA-USP, 2018. p. 88-107.
WEIGELT, Diego; RÖHSLER, Veridiana. “Dá para ouvir no celular? Eu não sei!”. O rádio e as crianças em Venâncio Aires – RS. Rádio-Leituras, Mariana, v. 9, n. 2, p. 9-28, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juliana Doretto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.