Mídia na escola: um relato de prática pedagógica na pandemia
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p167-178Keywords:
Journalism, Education, Consumption, Pandemic, SchoolAbstract
Considering media as a mediator that involves the recognition of media texts production and consumption logics we present a narrative description of a pedagogical practice organized upon an interdisciplinary project and conducted
in a pandemic context with students of the latest years of Middle School, based on the consumption of Joca’s contents, a news company dedicated to children and youths. Therefore, we worked over
elements and resources prepared by the involved teachers and conducted semistructured interviews. We considered the communication/education/ consumption relation based on works from several
researchers, like Maria Aparecida Baccega.
Downloads
References
A SITUAÇÃO dos professores no Brasil durante a pandemia. Nova Escola, São Paulo, maio 2020, p. 14. Disponível em: https://nova-escola-producao.s3.amazonaws.com/MEWKNnJz3TJ8kKd7UhRpCuVcR95vP4VAEk83JtQSe4cferz85NnUvehrccET/ne-pesquisa-professor-final-1.pdf. Acesso em: 29 set. 2020.
AGUILAR, Renata; LEITE, Fabiano Kirschener. Boa Prática. Luz e água para a África – Projeto Interdisciplinar. Jornal Joca, São Paulo, 16 abr. 2020. Disponível em: https://www.jornaljoca.com.br/wp-content/uploads/2020/04/6_7anos_Profs_Renata_Aguilar_Fabiano_Kirschener-1.pdf. Acesso em: 5 ago. 2020.
ARAÚJO, Allyson Carvalho de; OLIVEIRA, Marcio Romeu Ribas de; SOUZA JÚNIOR, Antonio Fernandes de. Formação de professores de Educação Física e usos de conceitos do campo comunicacional para pensar o ensino. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 141-153, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p141-153.
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 19-28, n. 3, p. 20, 2009. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v14i3p19-28.
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/Educação: um campo em acção. In: ACTAS DO SOPCOM, 3.; LUSOCOM, 6.; IBÉRICO, 2., 2009, Covilhã. Anais […]. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2004. p. 383-393.
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação e consumo: educação e cidadania. In: ROCHA, Rose de Melo; OROFINO, Maria Isabel Rodrigues (org). Comunicação, consumo e ação reflexiva: caminhos para a educação do futuro. Porto Alegre: Sulina, 2014. p. 189-204.
BACCEGA, Maria Aparecida. O consumo no campo comunicação/educação: importância para cidadania. In: ROCHA, Rose de Melo; CASAQUI, Vander. Estéticas midiáticas e narrativas do consumo. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 248-268.
CITELLI, Adilson. Direções de pesquisa em educomunicação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 36., 2013, Manaus. Anais […]. Manaus: Intercom, 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/73260429-Direcoes-de-pesquisa-em-educomunicacao-1-adilson-citelli-2-universidade-de-sao-paulo-sao-paulo-sp.html. Acesso em: 12 set. 2020.
CITELLI, Adilson. Educomunicação: temporalidades e sujeitos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Intercom, 2016. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/form/biblioteca/acervo/producao-academica/002791301.pdf. Acesso em: 12 set. 2020.
COSTIN, Claudia. Desafios da Educação no Brasil após a Covid-19. In: COSTIN, Claudia et al. A escola na pandemia: 9 visões sobre a crise do ensino durante o coronavirus. Porto Alegre: Editora do Autor, 2020. p. 9.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
GOUVÊA, Mônica de Souza (org.). Lendo o mundo com o Joca: guia para o uso do jornal em projetos interdisciplinares. São Paulo: Magia de Ler, 2017.
GUBER, Rosana. El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós, 2004.
HOFF, Tânia Márcia Cezar; SPINELLI, Egle Müller; GENERALI, Sabrina. 2ª Síntese: resultado de pesquisa: grupos focais com professores do Ensino Básico. São Paulo: Cátedra Maria Aparecida Baccega, 2019a. Disponível em: https://catedrabaccega.espm.edu.br/wp-content/uploads/2020/08/2a_Si%CC%81ntese_Como-trabalham_produzem-mi%CC%81dia-na-sala-de-aula.pdf . Acesso em: 29 set. 2020.
HOFF, Tânia Márcia Cezar; SPINELLI, Egle Müller; GENERALI, Sabrina. 5ª Síntese: resultado de pesquisa: grupo focal com professores do Ensino Básico. São Paulo: Cátedra Maria Aparecida Baccega, 2019b. Disponível em: https://catedrabaccega.espm.edu.br/wp-content/uploads/2020/08/5a_Sintese_O-que-professores-demandam-de-um-curso-de-educac%CC%A7a%CC%83o-para-os-meios-e-para-o-consumo_.pdf. Acesso em: 29 set. 2020.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
INSTITUTO PENÍNSULA. Relatório de pesquisa: sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do coronavírus no Brasil. São Paulo: Instituto Península, maio 2020. p. 17. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Covid19_InstitutoPeninsula_Fase2_at%C3%A91405-1.pdf. Acesso em: 29 set. 2020.
LUZ e água para a África. Jornal Joca, São Paulo, 20 mar. 2020. Disponível em: https://www.jornaljoca.com.br/luz-e-agua-para-a-africa/. Acesso em: 5 ago. 2020.
KIM, Eun-mee; YANG, Soeun. Internet literacy and digital natives’ civic engagement: internet skill literacy or internet information literacy? Journal of Youth Studies, [s. l.], v. 19, n. 4, p. 438-456, 2016.
MORIN, Edgar; CIURANA, Emilio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza. São Paulo: Cortez, 2003.
NOVA ESCOLA. A situação dos professores no Brasil durante a pandemia. São Paulo: Nova Escola, maio 2020, p. 14. Disponível em: https://nova-escola-producao.s3.amazonaws.com/MEWKNnJz3TJ8kKd7UhRpCuVcR95vP4VAEk83JtQSe4cferz85NnUvehrccET/ne-pesquisa-professor-final-1.pdf. Acesso em: 29 set. 2020.
PESQUISA aponta que 74% dos alunos das redes públicas recebem algum tipo de atividade não presencial durante a pandemia. Itaú Social, São Paulo, 24 jun. 2020. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/noticias/74-dos-alunos-das-redes-publicas-recebem-algum-tipo-de-atividade-nao-presencial-durante-a-pandemia/. Acesso em: 29 set. 2020.
SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? São Paulo: Loyola, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Egle Müller Spinelli, Sabrina Generalli, Tania Marcia Cezar Hoff

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.