To connect or to disconnect
debates about the reflection on Education for the media
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p21-33Keywords:
Educational technology, Teaching practice, Critical reflection, Education for the media, School everyday lifeAbstract
The purpose of this article is to discuss the naturalization of the discourse about the improvement of the teaching practice in the schools as a result from the simple introduction of technologies within a school everyday life. For this, we investigate the consumption proposed by Bauman to understand, under Gramscian perspective, the relations with the State and Civil Society and the work of Ideology in the formulation of the media culture. Thus, the hypothesis to be verified of investment in critical education for the media stands as a argument to be verified.
Downloads
References
______. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BRASIL. Novo Ensino Médio: dúvidas. Ministério da Educação, Brasília, DF, 9 fev. 2017. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361>. Acesso em: 23 fev. 2018.
CARNOY, Martin. Estado e teoria política. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
DEAN, Jodi. Communicative capitalism: circulation and the foreclosure of politics. Cultural Politics, Durham, v. 1, n. 1, p. 51-74, 2005.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
______. Extensão ou comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 2011.
______. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais – identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. São Paulo: Edusc, 2001.
______. A cultura da mídia e o triunfo do espetáculo. Líbero, São Paulo, ano 6, v. 6, n. 11, p. [4-15], 2004.
KLEIN, Naomi. Sem logo: a tirania das marcas em um planeta vendido. Rio de Janeiro: Record, 2002.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1976.
LIPOVETSKY, Gilles; SEBASTIÁN, Charles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.
MARTINS, Erika Moreira. Todos pela educação? Como empresários estão determinando a política educacional brasileira. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.
MENDONÇA, Heloísa. Topa tudo por trabalho: brasileiros aceitam salários menores e postos sem carteira para driblar desemprego. El País, São Paulo, 5 fev. 2018. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2018/02/02/politica/1517580002_384940.html>. Acesso em: 5 fev. 2018.
MORAES, Dênis. A batalha da mídia: governos progressistas e políticas de comunicação na América Latina e outros ensaios. Rio de Janeiro: Pão e Rosas, 2009.
______. Mutações do visível: da comunicação de massa à comunicação em rede. Rio de Janeiro: Pão e Rosas, 2010.
NAGIB, Miguel. Quem somos. Escola sem Partido, [S.l.], 4 set. 2004. Disponível em: <http://escolasempartido.org/quem-somos>. Acesso em: 11 ago. 2017.
NOVO ENSINO MÉDIO 01. 30”. Ministério da Educação. YouTube. 2017. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=iIszj0WWqfA>. Acesso em: 11 ago. 2017.
PIMENTA, Selma Garrido; PINTO, Umberto de Andrade (orgs.). O papel da escola pública no Brasil contemporâneo. São Paulo: Loyola, 2013.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2012.
STYRON, William. A escolha de Sofia. São Paulo: Geração, 2010.
THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1998.
TIC KIDS Online Brasil. Cetic.br, São Paulo, 4 ago. 2014. Disponível em: <http://cetic.br/pesquisa/kids-online/>. Acesso em: 11 ago. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.