Submissions
Submission Preparation Checklist
All submissions must meet the following requirements.
- Original and unpublished articles by doctors are accepted. They will be accepted by doctoral students, masters and masters since co-authoring with a doctor.
- The contribution is original and unpublished, and is not being evaluated for publication by another journal; Otherwise, it should be justified in "Comments to the editor".
- Files for submission are in Microsoft Word, OpenOffice or RTF format (provided they do not exceed 2MB)
- URLs for referrals were informed when needed.
- The text is in space 1,5; Uses a 12-point Times New Roman font; Uses italic instead of underlining (except URL addresses); The figures and tables are inserted in the text, not at the end of the document in the form of attachments.
- In case of submission to a peer-reviewed section (eg articles), the instructions available under Ensuring blind peer evaluation were followed.
- The text follows the style standards and bibliographic requirements described in Guidelines for Authors, on the About the Journal page.
- The authorship identification of the work was removed from the file and the Properties option in Word, thus guaranteeing the journal's confidentiality criterion, if submitted for peer review (ex: articles), according to instructions available in Ensuring the Peer Blind Assessment
- I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
- The standard adopted by Communication & Education for the elaboration of references is ABNT NBR 6023 (check in: www.abnt.org.br)
- The bibliographic references must include the DOI (Digital Object Identifier)
- The opinions expressed in the text are the responsibility of the authors.
- Each article must have a maximum of 45,000 characters and a minimum of 30,000 characters with spaces, and present the complete bibliographic references only and exclusively in the footnotes. Any other comments should be incorporated into the text.
- Submissions from authors outside the publishing institution are accepted, as long as they follow the journal's guidelines.
- There is no similarity (self-plagiarism) with any other text made public (annals and/or dissertations and theses), remembering that the maximum allowed is 50%.
- Titles must be short, have a maximum of 15 words, and make the theme of the article clear.
- The summary must contain between 500 and 700 characters (with spaces); explain, in an informative manner and without enumerating topics, the following items: general theme and research problem; objectives and/or hypotheses; methodology used, highlighting the object of study; main theoretical references, main results and conclusions.
Dossiê Do analógico à inteligência artificial: 30 anos de Comunicação & Educação
Os artigos deverão trazer, direta ou transversalmente, contribuições sobre:
- As mudanças no processo de ensino-aprendizagem na transição das mídias do analógico ao digital;
- Os modelos de negócio das big techs e a polarização dos discursos com reflexos na educação: desinformação, fake news, discurso de ódio;
- Educação a distância e os embates com a educação dialógica;
- A escola e a comunicação como espaço dos conflitos geracionais, de raça, de gênero, de classes e outros, mediados midiaticamente e tecnologicamente;
- As orientações dos organismos multilaterais internacionais e as prescrições ideológicas imanentes na educação midiática: avaliação, habilidades e competência etc.
- A qualidade do ensino e da escola no Brasil: desafios para a interface comunicação/educação, em meio às transformações tecnológicas e socioculturais;
- Permanência na escola: juventude e desigualdades sociais e o papel da comunicação neste cenário educacional em meio às dinâmicas de inclusão e exclusão social;
- Os gêneros dos discursos comunicacionais e os processos de aprendizado;
- As políticas públicas e a interface comunicação/educação;
- Democratização do conhecimento, participação da juventude e a educomunicação;
- Os conceitos e seus embates: comunicação/educação; educomunicação, educação midiática etc.
- ‘Inteligência Artificial’ e o processo de ensino-aprendizagem;
- Os desafios institucionais das relações entre Mídia e Escola;
- Educação e cidadania, acesso e direito à informação.
Para as submissões, os autores devem consultar as normas da revista em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/about/submissions
Cronograma de trabalho:
Submissão de artigos até 03 de março de 2024
Divulgação dos resultados da avaliação para os autores: até 30 de abril de 2024
Publicação da revista: lançamento até 30 de junho de 2024.
Copyright Notice
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.
Privacy Statement
The names and addresses given in this magazine will be used exclusively for the services provided by this publication, and will not be made available for other purposes or to third parties.