Women, memory and war: from the imagem to the body of the performer

Authors

  • Oriana Del Mar Salcedo Jiménez Universidade Estadual de Campinas. UNICAMP.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v5i1p84-95

Keywords:

poetic image, performance, female, Colombian armed conflict

Abstract

This article aims to narrate the experience and show the first results of the first stage of research of the Master’s project “Women in combat, women in war: A case study of the construction of the poetic image in performance”, which has been developed by the author, through the creation laboratory “Image, sensation and body”. It describes part of this creative process and puts into question the role of the performer. It was concluded that it is important to vibrate in only one sense the sensation, the feeling and the speech within the scene. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Oriana Del Mar Salcedo Jiménez, Universidade Estadual de Campinas. UNICAMP.

    Licenciada em Arte Teatral pelo Instituto Departamental de Belas Artes, em Cáli, Colômbia. É mestranda em Artes Cênicas no Instituto de Arte da Unicamp, estudando o tema processos criativos e linguagens poéticas.

References

ARTAUD, A. El teatro y su doble. Espanha: Novoprint, 1990.

BACHELARD, G. La poética del espacio. México: Fondo de la Cultura de México, 1974.

CRAIG, G. El arte del teatro. México: Gaceta, 1987. (Colección Escenologia)

DIÉGUEZ, I. Escenarios liminares: teatralidades, performances y política. Buenos Aires: Atuel, 2007.

DURAND, G. O imaginário. Rio de Janeiro: Difel, 1999.

FABIÃO, E. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 8, n. 8, p. 238, 2008. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373/60355>. Acesso em: 25 maio 2015.

GAONA, A. Nascimento volátil: poesia colombiana de combate. Sumaré: CEMOP, 2012.

GROTOWSKI, J. El performer. Disponível em: <http://es.scribd.com/doc/177734889/Jerzy-Grotowski-O-Performer-pdf>. Acesso em: 25 maio 2015.

JAKOBSON, Roman. Linguística & comunicação. São Paulo: Cultrix, 1969.

KANTOR, T. El teatro de la muerte: el teatro cero. Buenos Aires: Ediciones de la flor, 1984.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS (ONU). Informe del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos sobre la situación de los derechos humanos en Colombia, E/CN.4/2003/13, de 24 de febrero de 2003. Disponível em: <http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G03/111/20/PDF/G0311120.pdf?OpenElement>. Aceso em: 25 maio 2015.

ORGANIZAÇÃO DOS ESTADOS AMERICANOS (OEA) – Comissão Interamericana de Direitos Humanos. Las Mujeres frente a la violencia y la discriminación en Colombia. 2001. Disponível em: <http://www.cidh.org/women/Colombi06sp/parte2.htm>. Aceso em: 25 maio 2015.

SÁNCHEZ, J. A. Dramaturgias de la imagen. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, 1994.

Filmes e Documentários

Colombia: Mujeres de Fuego. Direção: Juan Pablo Mendéz. Colômbia. 2013. Documentário (29 min). Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=q2I7tvCFroQ>. Acesso em: 25 maio 2015.

Impunity: ¿Qué tipo de guerra hay en Colombia?. Direção: Juan José Lozanos; Hollman Morris. Colômbia. 2010. Documentário (84 min). Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=439wCruslC4>. Acesso em: 25 maio 2015.

Retratos en un mar de mentiras. Direção: Carlos Gaviria. Colômbia. 2010. DVD (130 min).

Published

2015-06-30

How to Cite

Women, memory and war: from the imagem to the body of the performer. (2015). Revista Aspas, 5(1), 84-95. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v5i1p84-95