WE HAVE A SHOW TODAY? YES, WE HAVE! Dance, theater and play in the early childhood education

Authors

  • Cristina Mara Correa Universidade de São Paulo/ Creche Central
  • Hanna Talita Gonçalves Pereira de Araújo Universidade Estadual de Campinas/ Instituto de Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v4i2p80-91

Keywords:

Circus, Education, Kindergarten, Performing Arts, Teaching Practice

Abstract

This article makes a reflection about the practice of teaching performing arts in the early childhood education (under 6 years), as part of the education curriculum. The discussion starts from experiences that had the circus how a central inspiration, in a public school in the city of São Paulo. The methodology is inspired by the principles of contemporary dance, especially, in the work of Rudolf Laban and Isabel Marques. The research process showed how the child uses the body as a place of invention in his playful creation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristina Mara Correa, Universidade de São Paulo/ Creche Central
    [1]Licenciada em Dança e Especialista em Arte Educação pelo Centro Universitário Maria Antônia USP. Pesquisadora das brincadeiras da cultura da infância e das tradições populares brasileiras. Na Creche Pré-escola Central SAS/USP é professora de dança há mais de 15 anos. Coordena o projeto Brincadeiras de Muitos Tempos e Lugares.  É uma das organizadoras do Livro O dia-a-dia nas Creches (Ed.Artmed, 2010). Ganhadora do Prêmio Arte na Escola da Fundação Victor Civita – Categoria Educação Infantil -  2012.
  • Hanna Talita Gonçalves Pereira de Araújo, Universidade Estadual de Campinas/ Instituto de Artes

    É pedagoga, mestre e doutoranda em Artes Visuais na Universidade Estadual de Campinas. Pesquisa processos de criação de narrativas visuais e leitura de imagens em interlocução com os artistas, sob orientação da Profª Drª Lucia Reily. É professora de educação infantil na Creche/Pré-Escola Central-SAS/USP. 

References

BONDIA, LARROSA JORGE. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista brasileira de Educação, n° 19. fev., 2002.

GIRARDELLO, Gilka. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições. Campinas, v.22, n.2(65) p. 75-92. mai/ago, 2011.

KISHIMOTO, Tizuko M. (org.). Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. São Paulo: Editora Cortez, 2008

LABAN, Von Rudolf. Domínio do movimento. Org. Lisa Ullumann. Summus Editorial. 5ª edição. São Paulo, 1978

LEE, Suzy. Sombra. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

______.Espelho. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

LENGOS, Georgia. Põe o dedo aqui: Reflexões sobre dança contemporânea para crianças. Organização Geórgia Lengos. Prêmio Funarte Klauss Viana Pesquisa prático – teórica Balangandança. São Paulo: Editora Terceira Margem, 2006.

MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MARQUES, Isabel. Dançando na escola. São Paulo: Editora Cortez, 2003.

______. Interações: criança, dança e escola. Coleção InterAções. Coordenação: Josca Ailine Baroukh. São Paulo: Editora Edgar Blucher, 2012.

MERLEAU-PONTY, M. Merleau-Ponty na Sorbonne – resumo de cursos: filosofia e linguagem. Campinas: Papirus, 1990.

PEREIRA, Maria Amélia Pinho. Casa Redonda: uma experiência em educação. São Paulo: Editora Livre Conteúdo e Cultura, 2013.

RENGEL, Lenira. Dicionário Laban. São Paulo: Editora Anna Blume, 2003.

Published

2014-12-08

Issue

Section

Do lado de fora do teatro (Theater’s Outside)

How to Cite

WE HAVE A SHOW TODAY? YES, WE HAVE! Dance, theater and play in the early childhood education. (2014). Revista Aspas, 4(2), 80-91. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v4i2p80-91