Methodological traces for hybrid poetics: from genetic criticism, among (auto)ethnographic provocations, to cartography
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i2p126-137Keywords:
Autoethnography, Ethnography, Cartographic method, Research in performing arts.Abstract
This study presents a network of traces of the methodological approaches used by the author in his master’s and doctoral researches and his current investigation. These have in common the fact of starting from creative processes in contemporary theater. Principles of Genetic Criticism, ethnographic and autoethnographic approaches and the cartographic method are articulated herein. From the systematization of this web, one seeks to share possible paths, their traces and articulations thereof in the author’s current research, in which he uses them to map hybrid poetics.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. 12. ed. Campinas: Papirus, 2005.
CANDEIAS, M. L. A cartografia como possibilidade para uma aproximação entre produção artística, crítica e academia. Revista Moringa, João Pessoa, v. 7, n. 1, p. 65-79, 2016.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2000.
FORTIN, S. Contribuições da etnografia e auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. Tradução Helena Mello. Cena, Porto Alegre, n. 7, p. 77-88, 2009.
LÍRIO, V. S. Da névoa ao límpido: pistas sobre o processo de pesquisa em Artes Cênicas. In: CONGRESSO DA ABRACE, 6., 2010, São Paulo. Anais… São Paulo: Abrace, 2010. Disponível em: https://goo.gl/QAVokd. Acesso em: 5 set. 2017.
______. Poéticas Híbridas: Bando de Teatro Olodum + Butô de Tadashi Endo nos entre-lugares da criação cênica. 2014. 270 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.
MACEDO DE SÁ, S. M. Povos indígenas em afirmação, caminhos etnográficos aprendentes e a compreensão cultural de fenômeno aprender. In.: MACEDO, R. S. A etnopesquisa implicada: pertencimento, criação de saberes e afirmação. Brasília, DF: Liber Livro, 2012. p. 75-86.
MACHADO, M. M. O “Diário de Bordo” como ferramenta fenomenológica para o pesquisador em Artes Cênicas. Sala Preta, São Paulo, v. 2, p. 260-263, 2002.
______. Mapeie-se! E busque de modos criativos de ser e estar no mundo para relacionar-se com a artisticidade das crianças. Teatro: Criação e Construção de Conhecimento, [S.l.], v. 4, n. 5, p. 14-22, 2016. Disponível em: https://goo.gl/Q81LdS. Acesso em: 6 fev. 2017.
MATERNO, A. O olho e a névoa: considerações sobre a teoria do teatro. Sala Preta, São Paulo, n. 3, p. 31-41, 2003.
PASSOS, E.; BARROS, R. B. Pista 1: A Cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-investigação e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 17-31.
REED-DANAHAY, D. Auto/ethnography: rewriting the self and the social. Oxford: Berg, 1997.
SALLES, C. A. Crítica genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. 3. ed. rev. São Paulo: Educ, 2008.
______. Gesto inacabado: processo de criação artística. 4. ed. São Paulo: Annablume, 2009.
VERSIANI, D. B. Autoetnografias: conceitos alternativos em construção. Rio de Janeiro: 7letras, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Aspas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"