Emissaries from other worlds: science, mythology and cosmic horror in the documentary Fireball

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2024.227088

Keywords:

Cinema, Werner Herzog, H. P. Lovecraft, Cosmicism, Mythology

Abstract

We propose a comparison between the film Fireball: Visitors from Darker Worlds (2020) by Werner Herzog and Clive Oppenheimer and the short story The Color Out of Space (1927), by H. P. Lovecraft, exploring the similarities between Herzog’s interest in extreme natural phenomena and Lovecraft’s cosmicism as both seem interested in investigating humanity’s limitations in the face of its insignificance, which becomes more apparent in the face of catastrophic events. The authors use similar settings, whether remote places, icy lands or volcanic areas, and extreme natural phenomena, such as the fall of meteorites.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jamer Guterres de Mello, Universidade Anhembi Morumbi

    Professor e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (PPGCOM-UAM). Doutor em Comunicação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com Pós-Doutorado pelo PPGCOM-UAM.

  • Lucio Reis Filho, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Doutor em Comunicação e Historiador, é professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Artes, Cultura e Linguagens do Instituto de Artes e Design da Universidade Federal de Juiz de Fora (IAD/UFJF), onde atua na linha de pesquisa Cinema e Audiovisual.

  • Laura Loguercio Cánepa, Universidade Paulista

    Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista (UNIP). Doutora em Multimeios pela UNICAMP, com Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais da USP.

References

ALEKSIÉVITCH, S. Vozes de Tchernóbil: crônica do futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

AMES, E. “Herzog, Landscape, and Documentary.” Cinema Journal 48 (2009): 49 - 69.

AMES, E. Ferocious reality: documentary according to Werner Herzog. Minnesota: University of Minnesota Press, 2012.

AMES, E. Werner Herzog: interviews. Mississippi: University Press of Mississippi, 2014.

BACHMANN, G. The Man on the Volcano: A Portrait of Werner HerzoG. Film Quarterly, Vol. 31, No. 1 (Autumn, 1977), pp. 2-10.

MELLO, Jamer Guterres de; REIS FILHO, Lúcio; CÁNEPA, Laura Loguercio. Lições das Trevas: Herzog e Lovecraft em três documentários. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 1-20, maio, junho, julho e agosto de 2018: ID28490. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.28490.

CONLEY, G. Lovecraft’s terrestrial terrors: morally alien earthlings. Abusões, Rio de Janeiro, v. 4, n. 4, p. 7-41, 2017.

CRUTZEN, P. J.; STOERMER, E. F. The “Anthropocene”. Global Change Newsletter, [s. l.], n. 41, p. 17-18, 2000.

DAVIS, E. Calling Cthulhu: H.P. Lovecraft’s magick realism. Erik Davis’ figments (online), 1995. Disponível em: http://www.levity.com/figment/lovecraft.html. Acesso em: 29 mar. 2021.

EBERT, R. A letter to Werner Herzog: in praise of rapturous truth. Roger Ebert.com, [s. l.], 2007. Disponível em: https://www.rogerebert.com/interviews/a-letter-to-werner-herzog-in-praise-of-rapturous-truth. Acesso em 31 mar. 2021.

ELDRIDGE, R. Werner Herzog: filmmaker and philosopher. New York: Bloomsbury, 2019.

ELDUQUE, A. As ruínas no cinema de Werner Herzog. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 26., 2011, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2011.

ENCOUNTERS at the End of the World. Direção: Werner Herzog. Produtora: Creative Differences, Discovery Films. Holanda, Estados Unidos, 2007. 1 DVD (99 min).

FIREBALL: Visitors From Darker Worlds. Direção: Werner Herzog; Clive Oppenheimer. Produtora: Sandbox Films, Dogwoof. Estados Unidos, 2020. Apple TV+ (97 min).

GANDY, M. Visions of Darkness: the Representation of Nature in the Films of Werner Herzog. Ecumene, 3(1), 1-21, 1996. https://doi.org/10.1177/147447409600300101

GARCIA, Y. O estranho universo fílmico de H. P. Lovecraft. Revista Famecos, v. 29, p. e42364-13, 2022.

GRIZZLY Man. Direção: Werner Herzog. Produtora: Discovery Docs, Lions Gate Entertainment, Real Big Productions. Canadá, Estados Unidos, 2005. 1 DVD (103 min).

HERZOG, W. The Minnesota Declaration: lessons of darkness. Minneapolis: Walker Art Center, 1999.

INTO the Inferno. Direção: Werner Herzog; Clive Oppenheimer. Produtora: Lucki Stipetić, Andre Singer, Lisa Nishimura. Áustria, Reino Unido, 2016. Netflix (107 min).

JOHNSON, L. R. Forgotten dreams: revisiting romanticism in the cinema of Werner Herzog. New York: Camden House, 2016.

JOSHI, S. T. I am providence: the life and times of H.P. Lovecraft. New York: Hippocampus Press, 2013.

LOVECRAFT, H. P. A cor que caiu do espaço. Trad. Guilherme da Silva Braga. São Paulo: Hedra: 2011.

MIGLIORE, A.; STRYSIK, J. Lurker in the lobby: a guide to the cinema of H. P. Lovecraft. Portland: Night Shade Books, 2006.

MITCHESON, K. Truth, autobiography and documentary: perpectivism in Nietzsche and Herzog. Film-Philosophy, [s. l.], v. 17, n. 1, p. 348-366, 2013.

NOYS, B. Antiphusis: Werner Herzog’s grizzly man. Film-Philosophy, [s. l.], v. 11, n. 3, p. 38-51, 2007. Disponível em: https://www.euppublishing.com/doi/epdf/10.3366/film.2007.0018. Acesso em: 5 ago. 2024.

PRAGER, B. The cinema of Werner Herzog: aesthetic ecstasy and truth. London: Wallflower Press, 2011.

THACKER, E. In the dust of this planet: horror and philosophy. Alresford, UK: Zero Books, 2011.

TORBETT, R. J. The quick and the flat: Walter Benjamin, Werner Herzog. Essays on Boredom and Modernity. Leiden: Brill; Rodopi, 2009.

TRIGG, D. The flesh of the forest: wild being in Merleau-Ponty and Werner Herzog. Emotion, Space and Society, Amsterdã, v. 5, n. 3, p. 141-147, 2012.

WILSON, B.; TURNER, C. (orgs.). The Philosophy of Werner Herzog (The Philosophy of Popular Culture). London: Lexington Books, 2020.

Published

2024-09-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

MELLO, Jamer Guterres de; REIS FILHO, Lucio; CÁNEPA, Laura Loguercio. Emissaries from other worlds: science, mythology and cosmic horror in the documentary Fireball. RuMoRes, [S. l.], v. 18, n. 35, p. 209–229, 2024. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2024.227088. Disponível em: https://journals.usp.br/Rumores/article/view/227088.. Acesso em: 21 nov. 2024.