Faith on Screen: representation in Brazilian serialized fiction
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2024.225866Keywords:
Serialized fiction, Representation, NarrativesAbstract
This study aims to explore the universe of telenovelas as serialized fiction and the elements that drive and make it unique dramatic texts. The complexity of this authorial work, predominantly generated by the author, gives telenovelas a refinement of language and, consequently, a specific aesthetic effect that turns words into images and a space for discussion on social media. This complex process addresses a variety of trends from different professionals working on the concept of the audiovisual chapter. As corpus, we will analyze the telenovela “Vai na fé,” written by Rosane Svartman for TV Globo, and discuss the issue of representation in its plot. To foster discussion, the authors Marlyse Meyer, Fredéric Martel, Maria Immacolata Lopes, among other authors, will be considered.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 5. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
DAVID Brennan e a TV do futuro. Globo News, 2017. Disponível em: http://globosatplay.globo.com/globonews/v/5400547/ Acesso em: 31 out. 2016.
DOMINGUES, Renata. Autora de Vai na Fé, Rosane Svartman adianta: ‘Theo vai pagar pelo que fez’. Gshow, 8 ago. 2023. Disponível em: https://gshow.globo.com/novelas/vai-na-fe/noticia/autora-de-vai-na-fe-rosane-svartman-adianta-theo-vai-pagar-pelo-que-fez.ghtml Acesso em: 16 mar. 2024.
FARIAS, Carolina. Novelas trazem maior participação de negros, mas ainda é longe do Brasil real. Folha de Pernambuco, 30 mar. 2018. Disponível em: https://www.folhape.com.br/diversao/diversao/diversao/2018/03/30/NWS,63664,71,552,DIVERSAO,2330-NOVELAS-TRAZEM-MAIOR-PARTICIPACAO-NEGROS-MAS-AINDA-LONGE-BRASIL-REAL.aspx. Acesso em: 13 mar. 2024.
FILHO, Daniel. O circo eletrônico: Fazendo TV no Brasil. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
FREIRE FILHO, João; BORGES, Gabriela. Estudos de televisão: diálogos Brasil-Portugal. Porto Alegre: Sulina, 2011.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor. 3. ed. Lisboa: Passagens, 1992.
LOPES, Maria Immacolata Vassalo de. Estratégias de Transmidiação na Ficção Televisiva Brasileira. Porto Alegre: Sulina, 2013.
MARTEL, Frédéric. Mainstream: a Guerra Global das Mídias e das Culturas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
MARTÍN-BARBERO, Jesús; REY, German. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Senac, 2001.
MARTINS, Viviane Sales. Uma paixão nacional e cultural: a temática das telenovelas retratada nas capas da revista Veja. Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 30., 2007, Santos. Anais [...]. Intercom, 2007. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/R0532-1.pdf. Acesso em: 21 abr. 2017.
MEMÓRIA GLOBO. Autores: história da teledramaturgia. São Paulo: Globo, 2008. v. 1 e 2.
MEYER, Marlyse. Folhetim, uma história. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
SVARTMAN, Rosane. A telenovela e o futuro da televisão brasileira. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2023.
SODRÉ, Muniz. A televisão é uma forma de vida. Revista FAMECOS – mídia, cultura e tecnologia, nº 16. Faculdade de Comunicação Social, PUCRS. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Malta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.