Black women’s cultural identity: visual representations in the packaging of the Seda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i2e177329

Keywords:

Black woman, Brand, Visual representation

Abstract

We aim to verify that, among the meanings generated by women’s visual representations, some aspects of the process of construction of the cultural identity of black women in Brazil can come up. Mbembe, Lipovetsky and Serroy, Semprini, and Sodré compose the theoretical foundation, and we will apply the strategies from Peirce’s semiotics in the analysis of hair products packaging from the Seda brand. The article is relevant for contributing to the understanding of the process of construction of the cultural identity of black women in Brazil in a moment pointedly marked by conflicts generated by intolerance to differences.

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Author Biographies

  • Graziella Andrea Malagó, Universidade de Sorocaba

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba (Uniso). Mestre em Administração pela Universidade Metodista.

  • Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba

    Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep).

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Published

2021-12-12

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

MALAGÓ, Graziella Andrea; DRIGO, Maria Ogécia. Black women’s cultural identity: visual representations in the packaging of the Seda . Signos do Consumo, [S. l.], v. 13, n. 2, p. e177329, 2021. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v13i2e177329. Disponível em: https://journals.usp.br/signosdoconsumo/article/view/177329.. Acesso em: 21 nov. 2024.