A Residents' perception of Interprofessional Education for collaborative practice in the SUS

Authors

  • Taismane Clarice Coimbra Ricci Vieira Schiavo Universidade Federal de São Carlos, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica. São Carlos, (SP), Brasil https://orcid.org/0000-0001-5909-3211
  • Sueli Fatima Sampaio Universidade Federal de São Carlos, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica. São Carlos, (SP), Brasil https://orcid.org/0000-0003-1273-7707
  • Adriana Barbieri Feliciano Universidade Federal de São Carlos, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica. São Carlos, (SP), Brasil https://orcid.org/0000-0003-2524-9876
  • Viviana Aparecida de Lima Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Faculdade de Enfermagem. Centro de Ciências da Vida, Campinas, (SP), Brasil https://orcid.org/0000-0001-9609-3798
  • Roseli Ferreira da Silva Universidade Federal de São Carlos, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica. São Carlos, (SP), Brasil https://orcid.org/0009-0003-5497-8178

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2024.225127

Keywords:

Non-Medical internship, Interprofessional relation, Interprofessional education, Training of human resources in health

Abstract

Introduction. This article explores the possibilities offered by the training process of the multiprofesional residency as a space that facilitates the development of skills for interprofessional work in the Unified Health System, our SUS. It’s trigger was the innovative proposal for a recently created public health school, which inserted elements of interprofessionality into the context of training resident professionals. Goal. To understand and analyze the perception of resident professionals about the contributions of the training process to the development of collaborative interprofessional practice in the SUS. Method. A qualitative, descriptive and exploratory research was organized, outlined using the narrative method and guided by hermeneutic-dialectic analysis. Narrative resources were also used as a data collection instrument. The research operationalization phase integrated, in addition to a brief documentary survey, two interdependent and sequenced movements: the production of critical-reflective narratives, created individually by each research participant; and the organization of a synthesis narrative, validated by the collective. Results. The study highlighted potentialities and gaps in this training, demonstrating that the Program has mechanisms that contribute to the development of interprofessionality in the SUS, but that it needs to be better investigated to be considered as a proposal for Interprofessional Education. Conclusion. Resident professionals have chosen collaborative interprofessional practice, collaboration between teams, network cooperation and teamwork, as referenced in their speeches on memories, experiences and collective experiences of working in the SUS.

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Author Biographies

  • Taismane Clarice Coimbra Ricci Vieira Schiavo, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica. São Carlos, (SP), Brasil

     Aluna do Mestrado Profissional em Gestão.

  • Sueli Fatima Sampaio, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica. São Carlos, (SP), Brasil

    Doutora em Enfermagem

  • Adriana Barbieri Feliciano, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica. São Carlos, (SP), Brasil

    Doutora em Enfermagem em Saúde Pública

  • Viviana Aparecida de Lima, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Faculdade de Enfermagem. Centro de Ciências da Vida, Campinas, (SP), Brasil

    Doutora em Saúde Coletiva

  • Roseli Ferreira da Silva, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica. São Carlos, (SP), Brasil

    Doutora em Saúde Pública

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Published

2025-03-17

How to Cite

1.
Schiavo TCCRV, Sampaio SF, Feliciano AB, Lima VA de, Silva RF da. A Residents’ perception of Interprofessional Education for collaborative practice in the SUS. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2025 Mar. 17 [cited 2025 Apr. 13];57(2):e-225127. Available from: https://journals.usp.br/rmrp/article/view/225127