Education and heritage: notes about the dialogue between school and capoeira

Authors

  • Maria Alice Rezende Gonçalves Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
  • Vinícius Oliveira Pereira Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i62p74-90

Keywords:

Capoeira, afro-brazilian culture, education, heritage.

Abstract

Brazilian education has been marked by debates which show a bigger visibility of different ethnic groups and their cultural manifestations, with more emphasis on the afro-Brazilians. In that setting, this essay aims at describing and discussing the introduction of capoeira to the basic education set by the Programa Mais Educação (‘More Education’ Program) of the Ministry of Education. Despite the possibility of using it as a tool to value the afro-Brazilian culture in education, we conclude that the aforementioned Program, by using the educative potential of capoeira, focuses on your documents the modality connected to sport approach of capoeira.

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Author Biographies

  • Maria Alice Rezende Gonçalves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
    Professora associada do Departamento de Ciências Sociais e Educação da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e professora do Programa de Pós-graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas da UERJ (PPGECC/FEBF/UERJ).
  • Vinícius Oliveira Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
    Graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2013). Atualmente, cursa o mestrado no Programa de Pós-graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas da UERJ (PPGECC/FEBF/UERJ), com bolsa da Fundação Carlos Chagas de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro - Faperj.

Published

2015-11-13

Issue

Section

Articles

How to Cite

Gonçalves, M. A. R., & Pereira, V. O. (2015). Education and heritage: notes about the dialogue between school and capoeira. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 62, 74-90. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i62p74-90