Diagnosis of the Study of Sustainability in Higher Education Courses in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.rgpp.2023.206469

Keywords:

Brazil, Higher Education, Environmental Education, Public Policies, Sustainability

Abstract

Sustainable Development is an incessant quest by States and individuals to improve the quality of life for present and future generations. Brazil, as a signatory to the Paris Agreement and the SDGs, seeks actions to achieve the proposed objectives, and one of them is associated with target 4.7. of the SDGs, where it reinforces the importance of education for sustainable development. Thus, this descriptive article, using the hypothetical deductive method, and a qualitative and quantitative research, sought to identify, using the MEC national data base, the undergraduate courses in Brazil associated with the theme of sustainability, georeferencing them with a view to map them and quantify their distribution of vacancies in relation to the Brazilian population. After analyzing the results, it was possible to identify that there are 341 higher education courses in Brazil focused on the theme of sustainability, accounting for 396,349 vacancies/year offered in 25 states and the Federal District, but unevenly, prioritizing states in the South-Southeast axis, the which demonstrates its permeability in the national territory, but still incipient for the theme to be in fact disseminated in higher education courses, and in this way the long-awaited Sustainable Development is achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vitor Calandrini, University of São Paulo

    Master's Degree in Sustainability from the School of Arts, Sciences and Humanities of the University of São Paulo, São Paulo, SP, Brazil.

  • Lygia Fraga Bellintani, University of São Paulo

    Master's student in the Postgraduate Programme in Sustainability at the School of Arts, Sciences and Humanities of the University of São Paulo, São Paulo, SP, Brazil.

  • Laura Kraft, University of São Paulo

    Master's student in the Postgraduate Programme in Sustainability at the School of Arts, Sciences and Humanities of the University of São Paulo, São Paulo, SP, Brazil.

  • Paulo Santos de Almeida, University of São Paulo

    Lecturer in Environmental Law and professor of the Postgraduate Program in Sustainability at the School of Arts, Sciences and Humanities of the University of São Paulo, São Paulo, SP, Brazil.

References

Bolea, Yolanda., Grau, Antoni., Domingo, Juan., & Martinez, Hermínio. (2004). Ambientalización Curricular de los Estudios de Informática Industrial: La experiencia en la UPC. Jornadas de Enseñanza Universitaria de Informática: robótica e informática industrial, 10, Universidade de Alicante, 443-451. Acessado em 15 de setembro de 2023, de: https://www.scielo.br/j/er/a/bsyxRQHhjSgJjFWcBCSYLbx/?format=pdf&lang=pt

Costa, José Junio Souza da. (2015). A Educação Segundo Paulo Freire: uma primeira análise filosófica. Theoria: Revista Eletrônica de Filosofia. 7(18), 72-88. x http://www.theoria.com.br/edicao18/06182015RT.pdf

E-MEC (comp.). (2023) Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro e-MEC. Acessado em 15 de setembro de 2023, de: https://emec.mec.gov.br/

Gil, Antônio Carlos. (2002). Como elaborar projetas de pesquisa Antonio Carlos Gil. - 4. ed. - São Paulo: Atlas.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2022). Informações sobre cidades. Acessado em 12 de Dezembro de 2022, de: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/panoramahttps://www.ibge.gov.br/apps/populacao/pr

Lima, Carlos Eduardo., Amancio-Vieira, Saulo Fabiano. (2017). A institucionalização da temática da sustentabilidade no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Londrina. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração,11(5), 20-36. http://dx.doi.org/10.12712/rpca.v11i5.1049. Acessado em 12 de Dezembro de 2023, de: https://periodicos.uff.br/pca/article/view/11311

Malheiros, Tadeu Fabrício., Peres, Mario Alejandro., Sampaio, Carlos Alberto Cioce A., & Zuñiga, Christian Henríquez. (2013). The challenges of the sustainability theme in postgraduate education. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 10(21), 537-552. Acessado em 1 de janeiro de 2023, de: https://rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/576/416

Marcomin, Fátima Elizabeti., Silva, Alberto Dias Vieira da. (2009). A sustentabilidade no ensino superior brasileiro: alguns elementos a partir da prática de educação ambiental na Universidade. Contrapontos, 9(2), 104-117. Acessado em 15 de setembro de 2022, de: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/999

Marques, Dimas Renato Pallu. (2018). Em pauta, o tráfico de animais silvestres: a cobertura da Folha de S. Paulo e O Globo (2010-2014). Dissertação (Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH) da Universidade de São Paulo, São Paulo.

Marchelli, Paulo Sérgio. (2007). O sistema de avaliação externa dos padrões de qualidade da educação superior no Brasil: considerações sobre os indicadores. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 15(56), 351-372.

Oliveira, Maxwell Ferreira. (2011). Metodologia Científica: um manual para a realização de pesquisas em administração. Catalão: Universidade Federal de Goiás. Acessado em 15 de setembro de 2022, de: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/567/o/Manual_de_metodologia_cientifica_-_Prof_Maxwell.pdf

Freire, Paulo. (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Saunders, Mark., Lewis, Philip., & Thornhill, Adrian. (2007). Research Methods for Business Students. Harlow: Financial Times Prentice Hall.

Steffen, Willk., Richardson, Katherine., Rockström, Johan., Cornell, Sarah., Fetzer, Ingo., Bennett, Elena., e cols. (2015) Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science, 347(6223), 1259855.

Tozato, Heloisa de C. (2022). Educação Crítica para o Desenvolvimento Sustentável (EDS) no Ensino Superior: reflexões sobre conservação e manejo da biodiversidade e a cartografia temática. Revista Gestão & Políticas Públicas, 12(1), 146-160. https://doi.org/10.11606/rgpp.v12i1.204621UI GreenMetric World University Rankings - Classificações Gerais 2021. Acessado em 15 de setembro de 2022, de: https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/overall-rankings-2021

UNESCO. (1998). Declaração Mundial sobre Educação Superior no Século XXI: Visão e Ação. Em Conferência mundial sobre o ensino superior. (pp. 17-33). Brasília: UNESCO/CRUB.

Published

2023-12-20

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Calandrini, V., Bellintani, L. F., Kraft, L., & Almeida, P. S. de . (2023). Diagnosis of the Study of Sustainability in Higher Education Courses in Brazil. Management & Public Policies Journal, 13(2), 194-212. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.rgpp.2023.206469