Choral project in schools: a qualitative study of choral practice in basic education in the State of Espírito Santo
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.212245Keywords:
Project, Choir, Basic Education, Repertoire, BNCCAbstract
This article conducted a study with the aim of bringing reflections on a strategically idealized planning. Hence the following research question arose: how to make choral singing attractive and dynamic in basic education? In order to obtain answers, the readings focused on choral singing, with the body as an instrument, with the research of the authors Meurer and Figueiredo (2018) and alsothe interpretation of popular culture repertoire, under the work of Penna and Barros (2022) who investigated Funk. Othe r readings were also included, such as the BNCC and, specifically, Ramalhete and Moreira (2021) who studied Rap, the central approach of this article. The qualitative methodology considered the information collected around the EEEM Arnulpho Mattos Choir with data analysis from the intersection with the theoretical framework. The results confirmed the hypothesis, in agreement with the revised text, by Araujo (2014), that there is no ready recipe, here suggested a thematic repertoire, under the performances appropriate to the profile of a given musical group. There isrelevance in the reflection of proposals, in view of the opportune moment of educational changes,reinforced with the advent of the BNCC. Therefore, it is important to rethink choral practices thatsuggest innovations, under the experiments and adaptations of works that may be available,especially aimed at a specific audience, that is, basic education.Downloads
References
ARAUJO, Vitor Gabriel. Regência Coral - Apostila para Capacitação de professores do Guri Santa Marcelina. São Paulo: 2014.
BAKADOROVA, Olga; RAUFELDER, Diana. O papel essencial da relação professor-aluno na satisfação das necessidades dos alunos durante a adolescência. J. 2018. Appl. Dev. Psicol. 58 , 57- 5. 10.1016/j.appdev.2018.08.004 [CrossRef] [Google Scholar].
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC 3ª versão. Brasília, DF, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 9 out. 2022.
CASTAGNA, Paulo. Possibilidades da gestão de acervos musicais históricos no Brasil da atualidade. In: I ENCONTRO DE MUSICOLOGIA HISTÓRICA DO CAMPO DAS VERTENTES: ARQUIVOS TÉCNICAS E FERRAMENTAS DO ESTUDO DOCUMENTAL. Anais... Universidade Federal de São João Del Rei, 2018, p. 34-50. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/emhcv/Anais%20I%20EMHCV.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.
FUCCI AMATO, Rita. O canto coral como prática sócio-cultural e educativo-musica. Opus, Goiânia, v. 13, n. 1, p. 75-96, jun. 2007.
GOMES, Priscila Raquel Aquino. Entrevista de Priscila Aquino em 30 de setembro de 2022. Vitória/ES. WhatsApp. Online.
GONÇALVES, Marcelo Trevisan. Desafios para integração do ensino coletivo de instrumentos musicais ao currículo do Ensino Médio em escolas públicas no Estado do Espírito Santo. 2021. 141 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão Pública) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória/ES, 2021. Disponível em: https://gestaopublica.ufes.br/pt-br/pos-graduacao/PGGP/detalhes-da-tese?id=15755. Acesso em: 3 fev. 2023.
MARTENOT, Maurice. Guía didáctica del maestro. Buenos Aires: Ricordi, 1967.
MEURER, Rafael Prim; FIGUEIREDO, Sérgio Luiz Ferreira de. Ideias de corpo na prática coral: considerações a partir do conceito holístico de pessoalidade. OPUS, [s.l.], v. 24, n. 3, p. 202-215, out. 2018. ISSN 15177017. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/opus2018c2408. Acesso em: 20 maio 2023.
MILLER, Richard. On the art of singing. Oxford: Oxford University Press, 1996.
MÚSICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA. Associação Brasileira de Educação Musical. Porto Alegre, v.1, n.1, 2009. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas_meb/index.php/meb/article/view/109/31. Acesso em: 4 fev. 2023.
PENNA, Maura; BARROS, Matheus Henrique da Fonsêca. Regatando/estabelecendo/construindo relações: propostas de exploração de funks a partir da intertextualidade. Música na Educação Básica, v. 11, n. 13/14, 2022. p. 8-21. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revistas_meb/index.php/meb/article/view/243. Acesso em: 02 maio 2023.
RAMALHETE, Mariana Passos; MOREIRA, Tatiana Aparecida. Desigualdade social vista do alto do morro: uma análise do rap Canção Infantil, de César Mc. Revista: Letras de Hoje, editada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da PUCRS. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/download/40847/27392/. Acesso em: 3 maio 2023.
SILVA, Ana Maris Goulart. O sujeito cantante: reflexões sobre o canto coral. São Paulo, 2014, 191fls. Dissertação Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação. Área de Concentração: Psicologia e Educação. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-08122014-145737/publico/ANA_MARIS_GOULART_SILVA.pdf. Acesso em: 20 mar. 2023.
SWANWICK, Keith. Ensinando Música Musicalmente. Tradução Alda de Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo: Moderna, 2003.
VIANNA, Silvio. O que é remix. [2020] Disponível em: https://www.musicaeletronicaviann.com/o-que-%C3%A9-remix. Acesso em: 2 mar. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcelo Rodrigues de Oliveira, Michele de Almeida Rosa Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).