Looking for the hidden clarinet: connection with music performance through practice with many instruments
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.179210Keywords:
Clarinet, Music Performance, Video production, Social MediaAbstract
Research in music performance and investigations in performance pedagogy aim to prepare musicians for public presentations. Music performance could be done live or recorded. The pandemic ceased public performances and recording sessions in studios were canceled. The only option for music performance was self-production projects to be streamed through the internet and social media. This article is an experience report based on the process of data collection about clarinet performance. The isolation due to COVID imposed a reality in which I need to be with my clarinets and myself. It create an opportunity to research the voice inside different set-ups of instruments, mouthpieces and reeds. The objective was to record Hommage à R. Strauss by Béla Kovács with 15 combinations of clarinets. The proposed consisted of three different projects: 1) Music performance project, 2) Video production project and 3) Social media project. The report shows what was necessary to organize and execute each project and how the combination of projects needed to work in order to promote music performance during the pandemic.
Downloads
References
ALMEIDA, Andre; GEORGE, David; SMITH, John; WOLFE, Joe. The clarinet: How blowing pressure, lip force, lip position and reed “hardness” affect pitch, sound level, and spectrum. The Journal of the Acoustical Society of America 134, 2247, 2013. https://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.4816538
FREIRE, R. J. D. Utilização da série harmônica e da série sub-harmônica como recurso pedagógico em aulas de percepção musical e solfejo In: SIMCAM - Simpósio Internacional de Cognição e Artes Musicais, 2016, Porto Alegre- RS. Anais do SIMCAM XII. Curitiba-PR: Associação Brasileira de Cognição Musical, 2016, v. 1. p. 311-319. https://abcogmus.org/2020/09/14/anais-do-12o-simposio-internacional-de-cognicao-e-artes-musicais/
FREIRE, Ricardo J. D. Como será que eu afino? A relação entre sistemas de afinação e parâmetros de afinação na performance musical. Música Hodie, v. 16, p. 133-144, 2016. https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/45333
FREIRE, Ricardo J. D. Relações de afinação na produção de notas resultantes de acordo com os sistemas de Afinação Igual, Pitagórico e Justo. Percepta - Revista de Cognição Musical, v. 4, p. 79-94, 2017. https://www.abcogmus.org/journals/index.php/percepta/article/view/36
GRELLIER, Claire. Studying Clarinet in France: a Guide for American Clarinet Students Who Wish to Study in French Music Institutions. 247 páginas. Ensaio de Doutorado (Doutorado em Música) – School of Music, University of Miami, Miami-FL. 2020
HOLOMAN, Kern. The Paris Conservatoire in the Nineteenth Century. OXFORD HANDBOOKS ONLINE, https://www.oxfordhandbooks.com em 15 de novembro de 2020. Oxford University Press, 2018.
KOVÁCS, Bela. Hommages. Leverkusen- Germany: Edition Darok, 1994.
LAWSON, Colin. The Cambridge Companion to the Clarinet. Cambridge- UK, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, 1995
RAY, Sonia. Pedagogia da Performance Musical. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ricardo José Dourado Freire
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).