Media

the new desecrated totem

Authors

  • Eduardo Wanderley Martins Movimento Investigativo Transdisciplinar do Homem
  • Carlos Velázquez Universidade de Fortaleza

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2446-7693i3p1-18

Keywords:

Media Consumption Totemism

Abstract

This paper aims to reflect the media's mediation role to what is holy starting from the concept of Media as a new totem in contemporary societies. Under the inductive-analytical methodology from bibliographic and documental base, the research explores the hypothesis that the media, as this new totem in media societies fulfills the organizing function, but not the mediating role. The media does not turn the aspirations and needs of humans to the Transcendent, but contains within itself the satisfaction of these aspirations by providing symbolic goods, but who have no contact with divine sources – there is no relationship with the Sacred. Thus, the media is presented in media societies as a desecrated totem – of ers goods of great universal values, but absent of any divine presence.

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Author Biographies

  • Eduardo Wanderley Martins, Movimento Investigativo Transdisciplinar do Homem

    é graduado em Jornalismo pela Universidade de Fortaleza. É membro pesquisador do Movimento Investigativo Transdisciplinar do Homem (MITHO), com experiência em sócio-educação e produção editorial. Membro co-fundador do Coletivo TREMA (Território de Expressão do Mundo Anônimo), trabalhando em experimentações entre jornalismo e antropologia

  • Carlos Velázquez, Universidade de Fortaleza

    é mestre e doutor em Música Antiga pelo CNR, França, Pós-doutorado em Filosofia da Educação pela Uiversidade do Minho e em Estudos Culturais pela Universidade de Aveiro, ambas em Portugal. Professor titular na Universidade de Fortaleza e coordenador do Movimento Investigativo Transdisciplinar do Homem (MITHO).

Published

2016-08-29

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite