La Traviata: interpretative challenges of a Brazilian operatic production in the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.222270

Keywords:

Musical Performance, Operatic Conducting, Stage Performance, Artistic Direction

Abstract

This article presents applied results of a post-doctoral research on musical performance, specifically in the field of operatic interpretation, in the ambience of a full production of Verdi’s La traviata presented on August 23 in São Paulo. This research will deal with the aspects of operatic conducting and its specific technical matter, as well interpretative issues of artistic direction such as spectacle’s general conception and working together with the creative teamwork, including scenic director, light, set and costume designers, discussing in detail musical and scenic interpretative decisions and options regarding the production of an 19th Century opera nowadays.

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Author Biographies

  • Luciano de Freitas Camargo, Universidade Estadual Paulista

    Luciano Camargo é bacharel em Música com habilitação em Regência pela Universidade de São Paulo (1998), mestre (2012) e doutor (2017) em música pela mesma instituição. Atua na área de música como regente de orquestra e coral, com ênfase no repertório vocal-sinfônico. Foi diretor de música sacra do Kantorei St. Peter und Paul (Freiburg im Breisgau - Alemanha) e Diretor Artístico da Orquestra Acadêmica de São Paulo e do Coral da Cidade de São Paulo/UNIOPERA. Foi professor de regência no Curso de Música da Universidade Federal de Roraima (UFRR) de 2017 a 2023, e integra atualmente o corpo docente do Instituto de Artes da UNESP, desenvolvendo pesquisas na área de performance musical.

  • Rodolfo García Vázquez, SP Escola de Teatro

    Rodolfo García Vázquez é doutorando em teatro pela ECA – USP, na área de teatro decolonial, tendo escrito para inúmeras publicações nacionais e internacionais sobre temas como teatro decolonial, movimentos identitários no teatro contemporâneo e teatro ciborgue. Também é pesquisador e diretor teatral, dramaturgo e cineasta brasileiro, nascido em São Paulo. Em 1989, fundou a Cia. de teatro Os Satyros com Ivam Cabral. Ao longo de sua carreira, dirigiu mais de 100 peças teatrais, 5 montagens de óperas e 3 filmes, tendo atuado em mais de 20 países. Recebeu os mais importantes prêmios do Brasil além de ter sido premiado em vários países do mundo. Também é um dos co-fundadores da SP Escola de Teatro, onde atua como coordenador do curso de direção. É consultor pedagógico da MT Escola de Teatro e professor visitante nas Universidade de Estocolmo, Birmingham, Oslo, Helsinki e Berlin (Ernst Busch).

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Published

2024-09-03

Issue

Section

Article

How to Cite

Camargo, L. de F., & García Vázquez, R. (2024). La Traviata: interpretative challenges of a Brazilian operatic production in the 21st century. Revista Da Tulha, 10(1), 176-222. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.222270