Patrick Geddes and the Italian Territorialist School: conceptual and methodological approaches. Reflections on the participation of children in the representation of heritage values at Santa Leopoldina City - Espirito Santo State - Brazil

Authors

  • Bruno Amaral de Andrade Universidade Federal do Espírito Santo. Departamento de Arquitetura e Urbanismo. Laboratório Patrimônio & Desenvolvimento.
  • Renata Hermanny de Almeida Universidade Federal do Espírito Santo. Departamento de Arquitetura e Urbanismo. Laboratório Patrimônio & Desenvolvimento.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v23i39p120-137

Keywords:

Geddes, Patrick, 1854-1932. Italian Territorialist School. Representation of Values. Children’s Participation. Santa Leopoldina City – Espírito Santo State / Brazil.

Abstract

The study conducted by Patrick Geddes of the child in the city, dates back to the Child-Welfare Exhibitions, as well as his interest in studies of the historical and geographical origins of cities, based on fables linked to the simple and natural condition of man in his relationship with the environment, in narratives of hunters, miners, lumberjacks, shepherds, farmers and fishermen. The Italian Territorialist School, from Alberto Magnaghi, revisits critically and reflectively the pioneering participatory approach of the Geddesian thought, and develops methods, techniques and tools for the participation of children as actors-protagonists in the representation and in designing the territory. Indeed, this article discusses the representation of heritage values by children, at a historical site originally occupied by Germanic immigrants, which is the city of Santa Leopoldina, located in the state of Espírito Santo, Brazil. In order to conduct the research, we have made use of the drawings executed by students, age between 11 and 15 years, developed individual and collectively. The drawings, produced through different recreational and educational strategies, reveal greater emotional relationship with the landscape environment than with the urban environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Bruno Amaral de Andrade, Universidade Federal do Espírito Santo. Departamento de Arquitetura e Urbanismo. Laboratório Patrimônio & Desenvolvimento.
    http://lattes.cnpq.br/2883004910881772
  • Renata Hermanny de Almeida, Universidade Federal do Espírito Santo. Departamento de Arquitetura e Urbanismo. Laboratório Patrimônio & Desenvolvimento.
    http://lattes.cnpq.br/6084375628734298

References

ANDRADE, Bruno Amaral de. Representando o patrimônio territorial com tecnologia da geoinformação. Experimento em Santa Leopoldina – Espírito Santo. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal do Espírito Santo, 2015.

ANDRADE, Bruno Amaral de. Rio Santa Maria da Vitória, patrimônio protagonista do desenvolvimento regional de Santa Leopoldina/ES. Relatório de Iniciação Científica (Graduação em Arquitetura e Urbanismo) - Departamento de Arquitetura da Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.

ANDRADE, Bruno Amaral de. Uma rota patrimonial para o baixo rio Santa Maria da Vitória/ES. Instrumento de conservação, valorização, requalificação e/ou transformação do Patrimônio Territorial. Monografia (Graduação em Arquitetura e Urbanismo) - Departamento de Arquitetura da Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012a.

CHOAY, Fraçoise. La città. Utopie e realtà, Turim: Giulio Einaudi Editore, 2008.

COLA, César. Ensaio sobre o desenho infantil. Lorena: CCTA, 2003. 1014 p.

DIAS, Genebaldo Freire. Pegada ecológica e sustentabilidade. São Paulo: Gaia, 2002.

FERRARO, Giovanni. Rieducazione alla speranza - Patrick Geddes, planner in India, 1914-1924. Milão: Jaca Book, 1998.

GEDDES, Patrick. Cidades em evolução. São Paulo: Papirus, 1994.

GEDDES, Patrick. City Development: A Study of Parks, Gardens and Culture Institutes. A report to the Dunfermline Carnegie Dunfermline Trust. Edimburgo: Geddes and company; Birmingham: Saint George Press, 1904. 231 p.

KINDEL, Eunice Aita Isaia. Educação ambiental. Porto Alegre: Mediação, 2006.

LINDNER, Nelcio. Educação ambiental como meio de integração do sistema de gestão ambiental à cultura organizacional: uma proposta metodológica. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Centro Tecnológico da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000. 184 p.

MAGNAGHI, Alberto. Il progetto locale: verso la coscienza di luogo. Turim: Bollati Boringhieri, 2010.

MAGNAGHI, Alberto. La rappresentazione identitaria del territorio. Atlanti, codici, figure, paradigmi per il progetto locale. Florença: Alinea Editrice, 2005.

MAGNAGHI, Alberto. La regola e il progetto: Un approccio bioregionalista alla pianificazione territoriale. Florença: Firenzi University Press, 2014.

MAGNAGHI, Alberto. Rappresentare i luoghi. Metodi e tecniche. Florença, Alinea Editrice, 2001.

MAGNAGHI, Alberto. Scenari strategici. Visioni identitarie per il progetto di territorio. Florença: Alinea, 2007.

MAGNAGHI, Alberto; GIACOMOZZI, Sara. Un fiume per il territorio: Indirizzi progettuali per il parco fluviale del Valdarno empolese. Florença, Firenzi University Press, 2009.

MARGUCCIO, Antonio. Il progetto di territorio tra intuizione e metodo. Lisboa: Insedicity, 2009.

MOURA, Ana Clara Mourão; ALMEIDA, Rafael Novais Martins de; CORRÊA, Isadora Monteiro. VGI (Volunteered Geographic Information) aplicado para promover a participação cidadã em Belo Horizonte - MG. In: XXVI CONGRESSO BRASILEIRO DE CARTOGRAFIA, 2014, Gramado, Rio Grande do Sul. Disponível em: http://www.cartografia.org.br/cbc/trabalhos/6/723/CT06-118_1404418005.pdf. Acesso em: 15 jun. 2015.

PABA, Giancarlo. Insurgent City: racconti e geografie di un'altra Firenze. Florença, Media Print, 2002.

PECORIELLO, Anna Lisa. La città in gioco. Prospettive di ricerca aperte dal riconoscimento del bambino come attore nela trasformazione della città. Tese (Doutorado em Progettazione Urbana e Territoriale e Ambientale), Facoltà di Architettura da Università degli Studi di Firenze, 2002.

PECORIELLO, Anna Lisa; PABA, Giancarlo. La città bambina. Esperienze di progettazione partecipata nelle scuole. Florença, Masso delle Fate, 2006. 216 p.

PECORIELLO, Anna Lisa; RUBINO Adalgisa. Esperienze di partecipazione, In: Contesti 2/2010 - Il progetto territorialista. Florença, All’Insegna del Giglio, 2011. 128p.

PIAGET, Jean. La rappresentazione dello spazio nel bambino. Florença: Giunti Barbera, 1976.

POLI, Daniela. Il bambino educatore. Progettare con i bambini per migliorare la qualità urbana. Florença: Alinea, 2006.

SERRA, Geraldo G. Pesquisa em arquitetura e urbanismo: guia prático para o trabalho de pesquisadores em pós-graduação. São Paulo: Edusp & Mandarim, 2006.

Published

2016-07-04

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Andrade, B. A. de, & Almeida, R. H. de. (2016). Patrick Geddes and the Italian Territorialist School: conceptual and methodological approaches. Reflections on the participation of children in the representation of heritage values at Santa Leopoldina City - Espirito Santo State - Brazil. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 23(39), 120-137. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v23i39p120-137