Portuguese/German Contrastive Linguistics and its Scientific Communication Mechanisms
DOI:
https://doi.org/10.11606/1982-88372648127Keywords:
Contrastive linguistics, Scientific communication, Academic journals, German, PortugueseAbstract
It is essential for any area of knowledge to build possibilities of information circulation and, when it comes to a specific area of Linguistics, such as the Portuguese/German language pair Contrastive Linguistics, it is essential for the recognition and c onsolidation of the area. In this sense, this research proposes to review the literature produced in the area, extending the previous survey (SIPRIANO, SOUZA e PEREIRA 2021) to intra-and extralinguistic areas (TEKIN 2012). The intent is to concentrate bib liographic data in a locus that will be accessible to the entire scientific community. From the publications found, we conducted a quanti-qualitative analysis of the number of productions, the concentration of studies per area and per scientific periodical . The obtained data also made it possible to reflect on the classification of scientific journals and their impact on the scientific community and on society.Downloads
References
ALBRECHT,Rogéria Fernandes; OHIRA,MariaLourdesBlatt. Base de dados: metodologia para seleção e coleta de documentos. Revista ACB, v. 5, n. 5, 131-144, 2000.
ARAÚJO, Fabiana Reis de; UPHOFF, Dörthe. Historiografia de estudos brasileiros sobre o ensino-aprendizagem de alemão como língua estrangeira. In:UPHOFF, Dörthe; LEIPNITZ, Luciane; ARANTES, Poliana Coeli Costa; PEREIRA, Rogéria Costa (Orgs.). Alemão em contexto universitário: ensino, pesquisa e extensão. São Paulo: Humanitas, 2019, 79-102.
BATISTA, Ronaldo de Oliveira. Historiografia da linguística. São Paulo: Contexto, 2019.
BLÜHDORN, Hardarik. Forschungsstand und Perspektiven der kontrastiven Linguistik Portugiesisch-Deutsch. In: FISCHER, Eliana; GLENK, Eva; MEIRELES, Selma (Orgs.). Blickwechsel: Akten des XI. Lateinamerikanischen Germanistenkongresses. São Paulo: Edusp/Monferrer Produções, 2005, 155-160.BUSH, Vannevar. As we may think. Atlantic Monthly, v. 176, n. 1, 101-108, 1945. Disponível em: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1945/07/as-we-may-think/303881/.(18/07/2021).
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES).Plataforma Sucupira. Versão Beta. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/(13/01/2021).
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Considerações sobre Qualis periódicos:Ciências Sociais Aplicadas. 2016a. Disponível em:https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/qualis_comunicacaoeinformacao.pdf(22/07/2021).
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Critérios de Classificação por estratos-Qualis/Capes. 2016b. Disponível em:http://pensaraeducacaoemrevista.com.br/wp-content/uploads/2016/11/sintese-dos-critc3a9rios-por-area-da-capes.pdf(22/07/2021).
DAYAN,Sonia; DAYAN, Maurice. Pour une analyse critique de la science et de ses fonctions. In: JAUBERT, Alain; LÉVY-LEBLOND, Jean-Marc (org.). (Auto)Critique de la science. Paris: Seuil, 1985.
FREITAS, Maria Helena. Considerações acerca dos primeiros periódicos científicos brasileiros. Ciência da Informação, v. 35, n. 3, 54-66, 2006.
GARVEY, William D.; GRIFFITH, Belver. C. Communication and information process within scientific disciplines, empirical findings for psychology. Information Storage and Retrieval, v. 8, n. 3, 123-136, 1972.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisas. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GUINCHAT, Claire; MENOU, Michel. Introdução geral às ciências e técnicas da informação e documentação.Tradução de Miriam Vieira da Cunha. Brasília: IBICT, 1994.
LE COADIC, Yves François. A Ciência da Informação. Tradução de Maria Yêda F. S. de Filgueiras Gomes. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.
MATTE,Ana Cristina Fricke; ARAÚJO,Adelma. A importância da escrita acadêmica na formação do jovem pesquisador. In: MOURA,Maria Aparecida (Org.). Educação científica e cidadania: abordagem teóricas e metodológicas para a formação de pesquisadores juvenis. Belo Horizonte: UFMG/PROEX, 2012, 97-110.
MENZEL, Herbert. The Flow of Information among Scientists: Problems, Opportunities and Research Questions. New York: Columbia University: Bureau of Applied Social Research, 1958.
MIRANDA, Dely Bezerra de; PEREIRA, Maria de Nazaré Freiras. O periódico científico como veículo de comunicação: uma revisão de literatura. Ciência da Informação, v. 25, n. 3, 375-382, 1996.
OLIVEIRA, Mariana Paranhos de; SOUSA, Rodrigo Silva Caxias de. Motivações e critérios para publicação de artigos científicos. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 5, n. 1, 54-73, 2020.
PASSOS, Paula Caroline Schifino Jardim; PASSOS, Jaire Ederson; CAREGNATO, Sônia Elisa; SILVA, Tânia Luisa Koltermann. Critérios de qualidade em periódicos científicos. Informação & Sociedade, v. 28, n. 2, 209-226, 2018.
PRETEL, Hermes. Gerenciadores Bibliográficos e Banco de dados. Notas prévias de aula. Disponível em: https://moodle.unesp.br/ava/pluginfile.php/110335/mod_resource/content/1/Gerenciadores%20Bibliogr%C3%A1ficos%20e%20Banco%20de%20Dados.pdf. (11/07/2021).
PRODANOV,Cleber Cristiano;FREITAS,Ernani Cesar de.Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
REIMANN,Daniel.„Kontrastive Linguistik revisited oder: Was kann Sprachvergleich für Linguistik und Fremdsprachenvermittlung heute leisten?”. In: REIMANN, Daniel. (Org.). Kontrastive Linguistik und Fremdsprachendidaktik Iberoromanisch –Deutsch. Studien zu Morphosyntax, nonverbaler Kommunikation, Mediensprache, Lexikographie und Mehrsprachigkeitsdidaktik (Spanisch, Portugiesisch, Deutsch). Tübingen: Narr, 2014, 9-35.
SCHMITZ, John Robert. Análise Contrastiva. In: BOHN, Hilário Inácio; VANDRESEN, Paulino. Tópicos deLinguística Aplicada: o ensino de língua estrangeira. Florianópolis: UFSC, 1988, 95-116.
SCIELO ANALYTICS. Pandaemonium Germanicum(1982-8837). Disponível em:https://analytics.scielo.org/?collection=scl&py_range=2009-2021&journal=1982-
DAYAN,Sonia; DAYAN, Maurice. Pour une analyse critique de la science et de ses fonctions. In: JAUBERT, Alain; LÉVY-LEBLOND, Jean-Marc (org.). (Auto)Critique de la science. Paris: Seuil, 1985.
FREITAS, Maria Helena. Considerações acerca dos primeiros periódicos científicos brasileiros. Ciência da Informação, v. 35, n. 3, 54-66, 2006.
GARVEY, William D.; GRIFFITH, Belver. C. Communication and information process within scientific disciplines, empirical findings for psychology. Information Storage and Retrieval, v. 8, n. 3, 123-136, 1972.GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisas. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GUINCHAT, Claire; MENOU, Michel. Introdução geral às ciências e técnicas da informação e documentação.Tradução de Miriam Vieira da Cunha. Brasília: IBICT, 1994.
LE COADIC, Yves François. A Ciência da Informação. Tradução de Maria Yêda F. S. de Filgueiras Gomes. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.
MATTE,Ana Cristina Fricke; ARAÚJO,Adelma. A importância da escrita acadêmica na formação do jovem pesquisador. In: MOURA,Maria Aparecida (Org.). Educação científica e cidadania: abordagem teóricas e metodológicas para a formação de pesquisadores juvenis. Belo Horizonte: UFMG/PROEX, 2012, 97-110.
MENZEL, Herbert. The Flow of Information among Scientists: Problems, Opportunities and Research Questions. New York: Columbia University: Bureau of Applied Social Research, 1958.
MIRANDA, Dely Bezerra de; PEREIRA, Maria de Nazaré Freiras. O periódico científico como veículo de comunicação: uma revisão de literatura. Ciência da Informação, v. 25, n. 3, 375-382, 1996.
OLIVEIRA, Mariana Paranhos de; SOUSA, Rodrigo Silva Caxias de. Motivações e critérios para publicação de artigos científicos. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 5, n. 1, 54-73, 2020.
PASSOS, Paula Caroline Schifino Jardim; PASSOS, Jaire Ederson; CAREGNATO, Sônia Elisa; SILVA, Tânia Luisa Koltermann. Critérios de qualidade em periódicos científicos. Informação & Sociedade, v. 28, n. 2, 209-226, 2018.
PRETEL, Hermes. Gerenciadores Bibliográficos e Banco de dados. Notas prévias de aula. Disponível em: https://moodle.unesp.br/ava/pluginfile.php/110335/mod_resource/content/1/Gerenciadores%20Bibliogr%C3%A1ficos%20e%20Banco%20de%20Dados.pdf. (11/07/2021).
PRODANOV,Cleber Cristiano;FREITAS,Ernani Cesar de.Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
REIMANN,Daniel.„Kontrastive Linguistik revisited oder: Was kann Sprachvergleich für Linguistik und Fremdsprachenvermittlung heute leisten?”. In: REIMANN, Daniel. (Org.). Kontrastive Linguistik und Fremdsprachendidaktik Iberoromanisch –Deutsch. Studien zu Morphosyntax, nonverbaler Kommunikation, Mediensprache, Lexikographie und Mehrsprachigkeitsdidaktik (Spanisch, Portugiesisch, Deutsch). Tübingen: Narr, 2014, 9-35.
SCHMITZ, John Robert. Análise Contrastiva. In: BOHN, Hilário Inácio; VANDRESEN, Paulino. Tópicos deLinguística Aplicada: o ensino de língua estrangeira. Florianópolis: UFSC, 1988, 95-116.
SCIELO ANALYTICS. Pandaemonium Germanicum(1982-8837). Disponível em:https://analytics.scielo.org/?collection=scl&py_range=2009-2021&journal=1982-8837&range_end=2021-08-22&range_start=2018-08-23&sa_scope=Linguistics, Letters and Arts(17/06/2021)
SIPRIANO, Flaviana da Silva; SOUZA, Rebeca Santos de; PEREIRA, Rogéria Costa. Mapeamento de Estudos da Linguística Contrastiva Português/Alemão: Dados Bibliográficos no Brasil. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 24, n. 44, 452-474, 2021.
SOUZA, Eliana Pereira Salles de. Publicação de revistas científicas na Internet.Brazilian Journal of Cardiovascular Surgery.v. 21, n. 1, 24-28, 2006.
STUMPF, Ida Regina Chitto. Avaliação das revistas de comunicação pela comunidade acadêmica da área.Em Questão:Revista da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS, v. 9, n. 1, 25-38, 2003.
TARGINO, Maria das Graças. Comunicação científica: uma revisão de seus elementos básicos. Informação e Sociedade:Estudos, v. 10, n. 2, 1-27, 2000.
TEKIN, Özlem. Grundlagen der Kontrastiven Linguistik in Theorie und Praxis. Tübingen: Stauffenburg, 2012.VANDRESEN, Paulino. Linguística Contrastiva e ensino de línguas estrangeiras. In: BOHN,Hilário Inácio; VANDRESEN, Paulino. Tópicos de Linguística Aplicada: o ensino de língua estrangeira. Florianópolis: UFSC, 1988, 75-94.
VALERIO, Palmira Moriconi; PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Da comunicação científica à divulgação. TransInformação. Campinas, v. 20, n. 2, 159-169, 2008.
VIEIRA, Ronaldo. Introdução à teoria geral da biblioteconomia. Rio de Janeiro: Interciência, 2014.
VILHENA, Valeria; CRESTANA,MARIA Fazanelle. Produção científica: critério de avaliação de impacto.Revista da Associação Médica Brasileira, v. 48, n. 1, 20-21,2002.
YAMAKAWA, Eduardo Kazumi; KUBOTA, Flavio Issao; BEUREN, Fernanda Hansch; SCALVENZI, Lisiane; CAUCHICK MIGUEL, Paulo Augusto. Comparativos dos softwares de gerenciamento de referências bibliográficas: Mendley, Endnote e Zotero. TransInformação, Campinas, v. 26, n. 2, 167-176, 2014
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pandaemonium Germanicum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.