Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-8837244248

Keywords:

Learning with internet, Autonomy, Authenticity, Foreign language teaching

Abstract

This article aims to present and analyze experiences involving posting questions and answers on the platform Yahoo! Clever in the teaching of German as a foreign language, focusing on aspects of the authenticity of situations and the development of learners' autonomy and motivation. To this end, the planning and carrying out of a didactic sequence in a free course for university students at level A2 (CEFR) was presented. In addition to the description of the sequence, the results of the activities, in the form of posts on the website, were analyzed, as well as excerpts from interviews with some apprentices. From the analysis of this data, it was possible to conclude that activities involving the platform can create authentic situations, engaging learners to interact with the community of the website in a meaningful way, but they can also be seen by learners as inauthentic, which leads to posts that can result in negative responses from the community. Finally, the role of the teacher in leading learners to reflect on interaction in uncontrolled environments is discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUADO, Karin. Triangulation. In: SETTINIERI, Julia et al. (Orgs.). Empirische Forschungsmethoden für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Eine Einführung. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2014, p. 47-56.

ANDRADE E SILVA, Mariana K. Participação enquanto princípio metodológico no ensino de alemão como língua estrangeira: aproximando aprendizes das comunidades da língua-alvo. Tese de Doutorado. São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. (no prelo).

ANDRADE E SILVA, Mariana K. Autenticidade de materiais e ensino de línguas estrangeiras. In: Pandaemonium Germanicum, v.20, n. 31, 2017, p. 1-29.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas. Ed. Asa, 2001.

COSTA, Thais B. A influência da ferramenta digital “Google Tradutor” no processo de aprendizagem de língua inglesa. Domínios de Linguagem, Uberlândia, v. 6, n. 2, p.72-93, 2º Semestre, 2012.

FRITZ, Thomas & FAISTAUER, Renate. Prinzipien eines Sprachunterrichts. In: BOGENREITER-FEIGL, Elisabeth. (Org.): Paradigmenwechsel? Sprachenlernen im 21. Jahrhundert. Viena: VÖV Edition Sprachen 2, 2008, p. 125-133.

GEE, James Paul & HAYES, Elisabeth. Language and Learning in the Digital Age. Londres: Taylor & Francis, 2011.

MAYRING, Phillip A. Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken. Frankfurt: Beltz, 2015.

MÜLLER-HARTMANN, Andreas et al (org.). Lernen mit E-Mail und Internet: Spracherwerb und Potential vernetzter Lernumgebungen. In: KRUMM, Hans-Jürgen et al (org.). Handbuch Fremdsprachenunterricht.4. ed. Tübingen e Basel: A. Francke, 2003, p. 270-271.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Aplicativos móveis para aprendizagem de língua inglesa. Polifonia, Cuiabá, v. 24, n. 35/1, p.10-31, Jan/Jun, 2017.

PEREIRA, Rogéria Costa. Motivação para aprendizado de alemão em contexto extensionista. In: UPHOFF, Dörthe et al (org.). Alemão em contexto universitário: ensino, pesquisa e extensão. São Paulo: FFLCH, 2019, p. 193-216.

VAN LIER, Leo. Interaction in the Language Curriculum: Awareness, Autonomy & Authenticity. Harlow: Pearson, 1996.

VASSALO, Maria Luisa & TELLES, João A. Aprendizagem de Línguas Estrangeiras In-Tandem: Princípios Teóricos e Perspectivas de Pesquisa. The Especialist, São Paulo, v. 27, n. 1, 2016, p.83-118.

WISNIEWSKA, Ingrid. Designing materials for teacher autonomy. English Teaching Forum, California, v. 36, n. 2, p.24-26, abr. 1998.

WEININGER, Markus J. Do aquário em direção ao mar aberto: mudanças no papel do professor e do aluno. In: LEFFA, V. (Org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas: EDUCAT, 2001, p. 41-68.

WIATER, Werner. Unterrichtsprinzipien. Donauwörth: Auer, 2001.

Published

2021-01-01

Issue

Section

Dossiê: Ensino e aprendizagem de alemão com mídias digitais

How to Cite

SILVA, Mariana Kuntz de Andrade e; ROVERAN, Henrique Elias. Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, v. 24, n. 42, p. 48–77, 2021. DOI: 10.11606/1982-8837244248. Disponível em: https://journals.usp.br/pg/article/view/176696.. Acesso em: 25 jun. 2024.