Discourses on artificial intelligence: discursive articulations in organizational communication media outlets
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.221338Keywords:
Artificial intelligence, Circulating discourses, Media outlets, Organizational communicationAbstract
This study aims to map the circulating discourses on Artificial Intelligence in specialized outlets of organizational communication in Brazil (Propmark and Meio & Mensagem) based on Discursive Studies. Analysis of 92 texts published from January to October 2023 showed circulating discourses that highlight conflicts regarding the benefits of AI and the efficiency associated with its use versus the risk for professionals in the Communication market upon its adoption.
Downloads
References
ADI, Ana. (ed.) Artificial intelligence in public relations and communications: cases, reflections, and predictions. Berlin: Quadriga University of Applied Sciences, 2023.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 5. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
DAVENPORT, Thomas H.; GUHA, Abhijit; GREWAL, Dhruv. How to design an AI marketing strategy. Harvard Business Review, v. 99, n 4, p. 42-47, 2021.
FERRENTINI, Armando. Muita história para contar. Propmark, [online], 20 maio 2023. Disponível em: https://propmark.com.br/opiniao/muita-historia-para-contar/. Acesso em: 22 abr. 2024.
FIGARO, Roseli. Introdução. In: FIGARO, Roseli (org.). Comunicação e análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2012.
FIORIN, José Luiz. Interdiscursividade e intertextualidade. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 161-194.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 8a ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.
FURTADO, Jonas. Uma nobre missão. Meio & Mensagem, [online], 3 abr. 2018. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/opiniao/uma-nobre-missao. Acesso em: 22 abr. 2024.
GALLOWAY, Chris; SWIATEK, Lukasz. Public relations and artificial intelligence: it’s not (just) about robots. Public Relations Review, v. 44, n. 5, p. 734-740, 2018.
GOMES, Mayra Rodrigues. Ao abrigo dos discursos circulantes. Rumores, v. 6, n. 12, p. 4-17, 2012.
MCKINSEY & COMPANY. The state of AI in 2023: generative AI’s breakout year. QuantumBlack AI by McKinsey, 1 ago. 2023. Disponível em: https://www.mckinsey.com/capabilities/quantumblack/our-insights/the-state-of-ai-in-2023-generative-ais-breakout-year. Acesso em: 9 jan. 2024.
ORLANDI, Eni P. Análise de Discurso: Princípios e Procedimentos. 10a ed. Campinas: Pontes, 2012.
PRAZERES, Michelle; RATIER, Rodrigo. O fake é fast? Velocidade, desinformação, qualidade do jornalismo e media literacy. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 86-95, 2020. doi: http://dx.doi.org/10.5007/1984-6924.2020v17n1p86
SAAD, Elizabeth; SANTOS, Márcio Carneiro dos. Jornalismo, inteligência artificial e desinformação: avaliação preliminar do potencial de utilização de ferramentas de geração de linguagem natural, a partir do modelo gpt, para difusão de notícias falsas. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, Madrid, v. 29, n. 4, p. 783-794, 2023. doi: http://dx.doi.org/10.5209/esmp.87965
SANTAELLA, Lucia. A onipresença invisível da inteligência artificial. In: SANTAELLA, Lucia (org.). Inteligência artificial & redes sociais. São Paulo: EDUC, 2019. p. 13-37.
SANTAELLA, Lucia. A inteligência artificial é inteligente? São Paulo: Edições 70, 2023.
SCABIN, Nara Lya Cabral. A educação sob censura: articulações discursivas na circulação midiática da expressão “ideologia de gênero”. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 15-29, 2022. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p15-29
TERRA, Carolina Frazon; RAPOSO, João Francisco. Relações Públicas e Comunicação orientadas aos dados: realidade ou necessidade contemporânea?. Interfaces da Comunicação, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2023. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2965-7474.v1i1p1-14
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Issaaf Karhawi, Humberto Guimarães Neto, Lafaiete Martins, Silvio Cesar de Oliveira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.