Internal Organizational Communication Scale: a guide to analyze the influence of communication on organizational commitment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2023.210348

Keywords:

Organizational communication, Organizational commitent, Relational communication, Affective bond, Exploratory factor analysis

Abstract

This paper presents the theoretical framework along with the construction and validation process of the IOCS (Internal Organizational Communication Scale), designed to analyze the influence of communication on the bond of organizational commitment. Qualitative and quantitative instruments were used in applied research in four large Brazilian organizations. The use of the 24 questions organized in four dimensions of the IOCS is exemplified to diagnose the effectiveness communication processes on the affective bond (commitment) among workers and their employing organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Denise Pragana Videira, Universidade de São Paulo

    Doutora e Mestra em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes (ECA), da Universidade de São Paulo (USP), na linha de pesquisa Comunicação: Interfaces e Institucionalidades. É pós-graduada Lato-Sensu em Administração de Marketing, pela FAAP, possui MBA em Comunicação Empresarial pela Syracuse University em convênio com a Aberje, e graduação em Comunicação Social - Jornalismo, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Experiência profissional de mais de 25 anos como executiva de Comunicação de grandes empresas brasileiras. Atualmente dedica-se à pesquisa e consultoria em Comunicação Interna, Cultura Organizacional, Engajamento e Comprometimento Organizacional.

  • Flávia Caroline Augusto Salmázio, Universidade Federal de São Carlos

    Doutoranda (2021-2025) pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade (PPGCTS) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre (2020) pelo PPGCTS/UFSCar. Bacharel em Ciências Sociais (2017), com ênfase em Ciência Política, pela UFSCar. Membro da Associação Brasileira de Estudos Sociais das Ciências e das Tecnologias (ESOCITE/BR).

References

BARBOSA, A. M. O empreendedor de si mesmo e a flexibilização no mundo do trabalho. Revista de Sociologia e Política, 19(38), 121-140, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BASTOS, A. V. B.; AGUIAR, C. V. N. Comprometimento Organizacional. In: PUENTE-PALACIOS, K.; PEIXOTO, A. L. A. (Orgs). Ferramentas de diagnóstico para organizações e trabalho: um olhar a partir da psicologia. Porto Alegre: Artmed, 2015. p.78-91.

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BROCKHAUS, J.; ZERFASS, A. Strengthening the role of communication departments: A framework for positioning communication departments at the top of and throughout organizations. Corporate Communications: An International Journal, 2021.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DEETZ, S. Democracy in an age of corporate colonization: developments in communication and the politics of everyday life. Albany/USA: State University of New York, 1992.

FREITAS, W R S.; JABBOUR, C. J. C. Utilizando estudo de caso(s) como estratégia de pesquisa qualitativa: boas práticas e sugestões. Revista Estudo & Debate, [S.l.], v. 18, n. 2, dez. 2011. ISSN 1983-036X. Disponível em: http://www.meep.univates.br/revistas/index.php/estudoedebate/article/view/560. Acesso em: 30 ago. 2021.

GIBBS, G. R. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 1999.

HAIR JR., J. F.; WILLIAM, B.; BABIN, B.; ANDERSON, R. E. Análise multivariada de dados. 6.ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HAIR J., J. F; BABIN, B.; MONEY, A. H.; SAMOUEL, Phillip. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Bookman, 2012.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 5.ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

MARINHO, M. S. C. A questão dos objetivos nas organizações. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, 30(2) 5-22 abr.-Jun. 1990.

MARQUES, A.; MAFRA, R. A comunicação interna em contextos organizacionais e a criação de cenas de dissenso. Revista Comunicação Pública, 13(25), 2018. p. 1-31.

MARQUES, A.; MAFRA, R.; OLIVEIRA, I. L. Configuração do campo da Comunicação Organizacional no Brasil: problematização, possibilidades e potencialidades. In: Anais XXXVIII do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Rio de Janeiro, RJ – 4 a 7/9/2015.

MARQUES, A.; MAFRA, R. Diálogo no contexto organizacional e lugares de estratégia, argumentação e resistência. Organicom, v. 10, n. 19, p. 72-84, 2013.

MEYER, J. P. Commitment in a changing world of work. In: KLEIN, H. J.; BECKER, T.E.;

MEYER, J. P. (Ed.). Commitment in organizations: accumulated wisdom and new

directions. Florence: Routledge, 2009. p. 37-68.

MEYER, J. P .; ALLEN, N. J. Managing for Commitment. In: Commitment in the Workplace: Theory, Research and Application. Advanced Topics in Organizational Behavior. SAGE Publications. Thousand Oaks, California, 1997.

MOWDAY, R. T.; PORTER, L. W.; STEERS, R. Employee-organizational linkages: The psychology of commitment, absenteeism, and turnover. New York: Academic Press, 1982.

PINHO, A. P. M.; BASTOS, A. V. B.; ROWE, D. E. O. Diferentes vínculos indivíduo-organização: explorando seus significados entre gestores. Revista de Administração Contemporânea, v. 19, p. 288-304, 2015.

RODRIGUES, A. C. A.; BASTOS. A. V. B. Problemas Conceituais e Empíricos na Pesquisa sobre Comprometimento Organizacional: Uma Análise Crítica do Modelo Tridimensional de J. Meyer e N. Allen. Revista Psicologia, Organizações e Trabalho, 10, 2, jul-dez 2010, 129-144. Disponível em: http://submission-pepsic.scielo.br/index.php/rpot/index ISSN 1984-6657. Acesso em: 10 nov. 2021.

RODRIGUES, A. C. A.; BASTOS, A. V. B. Entrincheiramento organizacional. In: PUENTE-PALACIOS, K.; PEIXOTO, A. L. A. (Orgs). Ferramentas de diagnóstico para organizações e trabalho: um olhar a partir da psicologia. Porto Alegre: Artmed, 2015, p. 107-120.

SILVA, E. E. C.; BASTOS, A. V. B. Consentimento Organizacional. In: PUENTE-PALACIOS, K.; PEIXOTO, A. L. A. (Orgs). Ferramentas de diagnóstico para organizações e trabalho: um olhar a partir da psicologia Porto Alegre: Artmed, 2015. p. 92-106.

SODRÉ, M. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. 2 ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

WOLTON, D. Informar não é comunicar. Porto Alegre: Sulina, 2011.

YIN, R. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2023-10-25

How to Cite

VIDEIRA, Denise Pragana; SALMÁZIO, Flávia Caroline Augusto. Internal Organizational Communication Scale: a guide to analyze the influence of communication on organizational commitment. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 20, n. 42, p. 70–85, 2023. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2023.210348. Disponível em: https://journals.usp.br/organicom/article/view/210348.. Acesso em: 22 jul. 2024.