Public pelations in film
the use of movies and series as a teaching resource
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.167009Keywords:
Teaching, Didatics, Critical public relationsAbstract
The article reflects on the project “Relações públicas no cinema”, which aims to build didactic experiences using cinematographic and television works to stimulate the critical reflection about contemporary themes of Public relations and organizational communication. The text addresses three aspects: (a) the benefits linked to the use of such objects for teaching these areas; (b) specific characteristics of films and series about public relations; and (c) the specifics of the project and its emphasis on collaborative active learning strategies.
Downloads
References
AMES, Carol. PR goes to the movies: the image of public relations improves from 1996 to 2008. Public Relations Review, v. 36, n. 2, p. 164-170, 2010.
BERNADET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo, SP: Livraria Brasiliense Editora. 1980.
CHAMPOUX, Joseph E. Film as a teaching resource. Journal of Management Inquiry, v.8, n.2, p. 206-217, 1990.
CHRISTOFOLETTI, Rogério. Filmes na sala de aula: recurso didático, abordagem pedagógica ou recreação? Educação UFSM, v. 34, n. 3, p. 603-616, 2009.
COELHO, Roseana M. de Figueiredo; VIANA, Marger da Conceição V. A utilização de filmes em sala de aula: um breve estudo no Instituto de Ciências Exatas e Biológicas da UFOP. Revista da Educação Matemática, Ufop, v. 1, p. 89-97, 2011.
DUARTE, Rosália. Cinema & Educação. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2009.
GUILHEM, Dirce; DINIZ, Debora; ZICKER, Fabio. Pelas lentes do cinema: bioética e ética em pesquisa. Brasília, DF: Letras Livres e Editora UnB, 2007.
HENRIQUES, Márcio Simeone; SILVA, Daniel Reis. Relações públicas em jogo: a simulação como recurso didático. Organicom – Revista Brasileira de Comunicação Organizacional e Relações Públicas, v. 14, n. 26, p. 313-323,.2017
HUCZYNSKI, Andrzej; BUCHANAN, David. Theory from fiction: a narrative process perspective on the pedagogical use of feature film. Journal of Management Education, v. 28, n. 6, p.707-726, 2004.
MILLER, Karen S. Public relations in film and fiction: 1930 to 1995. Journal of Public Relations Research, v. 11, n. 1, p. 3-28, 1999.
NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo, SP: Contexto, 2003.
OLIVEIRA, Ingrid, À vontade com status de “viciados”, jovens de hoje assistem cada vez mais séries. IG, 08 jun. 2018. Disponível em: <https://gente.ig.com.br/cultura/2018-06-08/jovem-vicio-por-series.html>. Acesso em: 21 fev. 2020.
SABIN, Sam. Most young adults have an appetite for binge-watching shows. Morning Consult, 06 nov. 2018. Disponível em: <https://morningconsult.com/2018/11/06/most-young-adults-have-an-appetite-for-binge-watching-shows/>. Acesso em: 21 fev. 2020.
SETTON, Maria da Graça Jacintho. Cinema: instrumento re�lexivo e pedagógico. In: SETTON, Maria da Graça Jacintho (org.). A cultura da mídia na escola: ensaios sobre cinema e educação. São Paulo, SP: Annablume, 2004.
YOON, Youngmin; BLACK, Heather. Learning about public relations from television: how is the profession portrayed? Communication Science, v. 28, p. 85-106,.2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.