Public pelations in film

the use of movies and series as a teaching resource

Authors

  • Daniel Reis Silva Universidade Federal de Minas Gerais
  • Marcio Simeone Henriques Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.167009

Keywords:

Teaching, Didatics, Critical public relations

Abstract

The article reflects on the project “Relações públicas no cinema”, which aims to build didactic experiences using cinematographic and television works to stimulate the critical reflection about contemporary themes of Public relations and organizational communication. The text addresses three aspects: (a) the benefits linked to the use of such objects for teaching these areas; (b) specific characteristics of films and series about public relations; and (c) the specifics of the project and its emphasis on collaborative active learning strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniel Reis Silva, Universidade Federal de Minas Gerais
    • Doutor e mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
    • Professor adjunto do Departamento de Comunicação Social da UFMG
    • Integrante do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFMG
    • Ganhador do Prêmio Capes de Teses 2018, do Grande Prêmio UFMG de Teses 2018 e do Prêmio Abrapcorp nas categorias Tese (2018) e Dissertação (2014)
    • E-mail: daniel.rs@hotmail.com.br
  • Marcio Simeone Henriques, Universidade Federal de Minas Gerais
    • Pós-doutor pela Universidade Nova de Lisboa, Portugal
    • Doutor em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
    • Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
    • Professor Associado do Departamento de Comunicação Social da UFMG
    • Integrante do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFMG
    • Líder do grupo de pesquisa Comunicação, mobilização social e opinião pública – Mobiliza, da UFMG
    • E-mail: simeone@ufmg.br

References

AMES, Carol. PR goes to the movies: the image of public relations improves from 1996 to 2008. Public Relations Review, v. 36, n. 2, p. 164-170, 2010.

BERNADET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo, SP: Livraria Brasiliense Editora. 1980.

CHAMPOUX, Joseph E. Film as a teaching resource. Journal of Management Inquiry, v.8, n.2, p. 206-217, 1990.

CHRISTOFOLETTI, Rogério. Filmes na sala de aula: recurso didático, abordagem pedagógica ou recreação? Educação UFSM, v. 34, n. 3, p. 603-616, 2009.

COELHO, Roseana M. de Figueiredo; VIANA, Marger da Conceição V. A utilização de filmes em sala de aula: um breve estudo no Instituto de Ciências Exatas e Biológicas da UFOP. Revista da Educação Matemática, Ufop, v. 1, p. 89-97, 2011.

DUARTE, Rosália. Cinema & Educação. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2009.

GUILHEM, Dirce; DINIZ, Debora; ZICKER, Fabio. Pelas lentes do cinema: bioética e ética em pesquisa. Brasília, DF: Letras Livres e Editora UnB, 2007.

HENRIQUES, Márcio Simeone; SILVA, Daniel Reis. Relações públicas em jogo: a simulação como recurso didático. Organicom – Revista Brasileira de Comunicação Organizacional e Relações Públicas, v. 14, n. 26, p. 313-323,.2017

HUCZYNSKI, Andrzej; BUCHANAN, David. Theory from fiction: a narrative process perspective on the pedagogical use of feature film. Journal of Management Education, v. 28, n. 6, p.707-726, 2004.

MILLER, Karen S. Public relations in film and fiction: 1930 to 1995. Journal of Public Relations Research, v. 11, n. 1, p. 3-28, 1999.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo, SP: Contexto, 2003.

OLIVEIRA, Ingrid, À vontade com status de “viciados”, jovens de hoje assistem cada vez mais séries. IG, 08 jun. 2018. Disponível em: <https://gente.ig.com.br/cultura/2018-06-08/jovem-vicio-por-series.html>. Acesso em: 21 fev. 2020.

SABIN, Sam. Most young adults have an appetite for binge-watching shows. Morning Consult, 06 nov. 2018. Disponível em: <https://morningconsult.com/2018/11/06/most-young-adults-have-an-appetite-for-binge-watching-shows/>. Acesso em: 21 fev. 2020.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. Cinema: instrumento re�lexivo e pedagógico. In: SETTON, Maria da Graça Jacintho (org.). A cultura da mídia na escola: ensaios sobre cinema e educação. São Paulo, SP: Annablume, 2004.

YOON, Youngmin; BLACK, Heather. Learning about public relations from television: how is the profession portrayed? Communication Science, v. 28, p. 85-106,.2011.

Published

2020-06-10

How to Cite

SILVA, Daniel Reis; HENRIQUES, Marcio Simeone. Public pelations in film: the use of movies and series as a teaching resource. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 32, 2020. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.167009. Disponível em: https://journals.usp.br/organicom/article/view/167009.. Acesso em: 3 jul. 2024.