In search of meanings for the “Rio brand”: the narratives of the website portomaravilha.com.br

Authors

  • Flávia Barroso de Mello Universidade Estadual do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.151480

Keywords:

Branding, Institutional communication, Rio brand, Megaevents, Porto Maravilha

Abstract

In this article, it is proposed to analyze how the City Hall, in partnership with the private initiative, builds meanings for the “Rio brand”. From the perspective of a discursive semiotics (Semprini, 2010), the institutional narratives published on the portomaravilha.com.br website on the renewal of the Port of Rio are analyzed. The analysis points to clues on an institutional strategy that, beyond a “Olympic city” project, seeks to consolidate a new urban ethos, in order to insert Rio de Janeiro into the global cities market.

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Author Biography

  • Flávia Barroso de Mello, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

    Doutoranda em Comunicação Social na Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), com
    bolsa da FAPERJ.
    Mestre em Comunicação Social pela UERJ
    Vencedora do Prêmio ABRAPCORP de Dissertações em 2018
    Membro do grupo de pesquisa Comunicação urbana, consumo e eventos, do Comunicação, arte e
    cidade (CAC) e do Laboratório de Comunicação, Cidade e Consumo (Lacon), todos da UERJ
    Graduação em Comunicação Social (Jornalismo) pela Pontifícia Universidade Católica do
    Rio de Janeiro
    Pós-graduação em Marketing Empresarial (Unesa, 2001) e em Mídia, Tecnologia e Novas Práticas
    Educacionais (PUC-Rio, 2009)

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Published

2018-11-29

How to Cite

MELLO, Flávia Barroso de. In search of meanings for the “Rio brand”: the narratives of the website portomaravilha.com.br. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 15, n. 29, p. 43–54, 2018. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.151480. Disponível em: https://journals.usp.br/organicom/article/view/151480.. Acesso em: 22 jul. 2024.