Brazilianness, heroism, utility, and necessity: the built of an ethos by Petrobras’s institutional advertisement

Authors

  • Magno Vieira da Silva Universidade de São Paulo
  • Rudimar Baldissera Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.144115

Keywords:

Organizational communication, Discoursive ethos, Institutional advertising, Petrobras

Abstract

In this article, Petróleo Brasileiro S.A. (Petrobras) organization is studied considering the existence of symbolic attributes recognized and used by its organizational communication. Based on the concept of discursive ethos, applied as an analytical topic, four institutional advertisements of this company are studied to verify which discursive strategies are used to update and (re)affirm the attributes of “Brazilianness”, heroism, utility and necessity that surround the organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Magno Vieira da Silva, Universidade de São Paulo

    Doutorando em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Mestre em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bacharel em Comunicação Social com habilitação em Relações Públicas pela ECA/USP. Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Comunicação Organizacional, Cultura e Relações de Poder (GCCOP) da UFRGS.

  • Rudimar Baldissera, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutor em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PU/CRS). Professor associado do Departamento de Comunicação da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor, pesquisador e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação (PPGCOM) da UFRGS. Líder do Grupo de Pesquisa em Comunicação Organizacional, Cultura e Relações de Poder (GCCOP) da UFRGS.

Published

2017-12-20

How to Cite

SILVA, Magno Vieira da; BALDISSERA, Rudimar. Brazilianness, heroism, utility, and necessity: the built of an ethos by Petrobras’s institutional advertisement. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 14, n. 27, p. 134–146, 2017. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.144115. Disponível em: https://journals.usp.br/organicom/article/view/144115.. Acesso em: 22 jul. 2024.