Traits of the National culture and of the culture of innovation: an analysis of the ethical codes of Brazilian companies

Authors

  • Leila Gasparindo Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Ana Cristina da Costa Piletti Grohs Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2014.139244

Keywords:

National culture. Culture of innovation. Ethical codes. Communication. Brazilian companies.

Abstract

The goal of the paper is to identify the traits of national culture and the culture of innovation in the ethical codes of the most innovative Brazilian companies considered by the ranking Forbes 2013. For this, we did an exploratory study from a bibliographic and documentary analysis of ethical codes of three Brazilian companies. As organizational communicators we checked that the ethical codes can contribute to the innovation culture's formation. We identified that the companies who encourage innovation culture the most, are those with better placements in the ranking Forbes. We considered that the study contributed to the systematization of a comparative frame of the traces of national culture and innovation culture that establish categories that can be used in new researches and with a more representative sample of Brazilian organizations' universe.

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Author Biographies

  • Leila Gasparindo, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Mestranda do Programa de Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Especialista em Gestão Estratégica em Comunicação Organizacional e Relações Pú- blicas pela ECA-USP. Graduada em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).
  • Ana Cristina da Costa Piletti Grohs, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Doutoranda do Programa de Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Mestre em Educação pela Universidade de Sorocaba (Uniso). Tem MBA Executivo em Marketing e Comunicação pela Escola Superior de Propaganda e Marketiing (ESPM). Bacharel em Comunicação Social - Relações Públicas pela Fundação Armando Álvares Penteado (Faap). Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Paulista de Educação e Comunicação (Fapec), Ibiúna (SP).

Published

2014-12-24

How to Cite

GASPARINDO, Leila; GROHS, Ana Cristina da Costa Piletti. Traits of the National culture and of the culture of innovation: an analysis of the ethical codes of Brazilian companies. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 11, n. 21, p. 103–122, 2014. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2014.139244. Disponível em: https://journals.usp.br/organicom/article/view/139244.. Acesso em: 22 jul. 2024.