Perception of sports celebrities: a model of choice, management and control of their use in relation to brands

Authors

  • Otávio Freire Universidade Nove de Julho Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades
  • Diego Senise Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139116

Keywords:

Sports. Endorsing of celebrities. Endorsed brand. Marketing. Communication.

Abstract

This article proposes a celebrity endorsement management framework, developed to minimize the risks and optimize the results obtained by the use of a celebrity endorser. A national and international literature review is presented, as well as quantitative data gathered from among 4.5 thousand Brazilian citizens concerning their perceptions of endorsing celebrities in a number of attributes. The results show different perceptions about each group analyzed – general, sports and soccer (as a sports subgroup) – indicating the need for development and adoption celebrity endorsement management models.

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Author Biographies

  • Otávio Freire, Universidade Nove de Julho Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades
    Professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Nove de Julho (PDMA-Uninove). Professor do Curso de Marketing da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Coordenador-assistente e pesquisador do Centro de Estudos de Avaliação e Mensuração em Comunicação e Marketing da Universidade de São Paulo (Ceacom/ECA-USP). Diretor da Ilumeo Marketing e Comunicação.
  • Diego Senise, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
    Pesquisador em retorno de investimentos em comunicação, marcas e endosso de celebridades. Bacharel em Publicidade e Propaganda pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Graduando em Ciências Sociais pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Diretor da Ilumeo Marketing e Comunicação.

Published

2011-12-26

How to Cite

FREIRE, Otávio; SENISE, Diego. Perception of sports celebrities: a model of choice, management and control of their use in relation to brands. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 15, p. 218–232, 2011. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139116. Disponível em: https://journals.usp.br/organicom/article/view/139116.. Acesso em: 22 jul. 2024.