Roland Barthes in The camera lucida, the infidel semiologist

Authors

  • Leda Tenório da Motta Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Rodrigo Fontanari Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v6i1-2p161-168

Keywords:

Roland Barthes, photography, puctum, studium, aesthitics

Abstract

In Camera lucida, Roland Barthes forms a critical reflection on photography. In thiswork, the semiotician denouncing the myths of the photograph is the poet of hauntingimages to an invitation to the difficult task of recognizing the natural riches that may beperpetuated in a photographic image. We fear there another look toward the imagingtechniques, and other than that coming from the well-thinking tradition, with his vetoof the simulacra. We played with the hypothesis that the thesis of Camera lucida wouldbenefit from being perceived as a sui generis thinking about the photographic sign.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leda Tenório da Motta, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
    Professora do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Semiótica da PUC/SP, crítica literária e tradutora. Publicou entre outros, Proust - A violência sutil do riso (Perspectiva, 2007), Prêmio Jabuti 2008, na categoria Teoria/Crítica literária.
  • Rodrigo Fontanari, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
    Doutorando do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pesquisador Bolsista da Fundação de Ampara à Pesquisa do Estado de São Paulo. Estágio no Centre Roland Barthes- Université de Paris VII- Denis Diderot

Published

2012-12-11

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Tenório da Motta, L., & Fontanari, R. (2012). Roland Barthes in The camera lucida, the infidel semiologist. MATRIZes, 6(1-2), 161-168. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v6i1-2p161-168