Eduardo Kac’s “Inimagens” and experimental photography in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i2p205-224Keywords:
Experimental Photography, Brazilian Photography, Trasngression, Eduardo KacAbstract
This study seeks to contribute to the history of Brazilian experimental photography by reflecting on the photographic series “Inimagens” (1983), by Eduardo Kac. To this end, we will briefly contextualize how this work fits into Kac’s artistic trajectory and the history of Brazilian experimental photography. Then, we will discuss in more detail the images that make up the series, reflecting on the experimental gesture from the notions operationalized by Georges Bataille, Michel Foucault, and Georges Didi- Huberman.
Downloads
References
Benjamin, W. (2012). A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In T. Capistrano (Org.), Benjamin e a obra de arte. Técnica, imagem, percepção (pp. 9-40). Rio de Janeiro: Contraponto.
Bonanos, C. (2012). Instant: the story of Polaroid photography. Princeton Architectural Press.
Buse, P. (2016). The camera does the rest: How Polaroid changed photography. The University of Chicago Press.
Brissac, N. Noturnos. In C. Vasconcellos, Noturnos São Paulo. Bookmark.
Brizuela, N. (2018). What’s the matter with photography? In N. Brizuela, J. Roberts (Orgs.), The matter of photography in the Americas (pp. 14-39). Stanford Press.
Brizuela, N., & Roberts, J. (2019). Photography at its limits. [Catálogo da exposição]. Houston Center for photography.
Cannabrava, I., & Navarrete, J. A. (2022). Foto Cine Clube Bandeirante. Itinerários Globais estéticas em transformação. [Catálogo da exposição]. Almeida e Dale.
Carvalho, V. (2005). Foto-grafias impossíveis: o desafio das imagens fantasmas. Revista Stadium. https://www.studium.iar.unicamp.br/22/02.html
Costa, H., & Rodrigues, R. (1995). A fotografia moderna no Brasil. Editora UFRJ; IPHAN; FUNARTE.
Cruz, N. V. (2005). Comunicação, arte e ciência: as experiências de Eduardo Kac e Christa Sommerer e Laurent Mignonneau [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro].
Didi-Huberman, G. (2015). A semelhança informe ou o gaio saber visual segundo Georges Bataille. Contraponto
Diegues, I., & Ortega, E. (2013). A Fotografia na Arte Brasileira Séc. XXI. Cobogó.
Dubois, P. (1993). O ato fotográfico e outros ensaios. Papirus.
Fatorelli, A. (2013). Fotografia Contemporânea: entre o cinema, o vídeo e as novas mídias. Senac Nacional.
Fatorelli, A. (2003). Fotografia e Viagem. Entre a natureza e o artifício. Relume Dumará.
Flusser, V. (2002). Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Relume Dumará.
Foucault, M. (2009). Prefácio à transgressão. In A. S. Motta (Org.), Coleção Ditos e Escritos III: Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema (pp. 28-46). Forense Universitária.
Guibert, H. (1981). L’image fantôme. Les Éditions de Minuit.
Indrisek, S. (2017). A brief history of polaroid in Art, from Ansel Adams to Andy Warhol (and beyond). Revista Artsy. https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-history-polaroids-art-ansel-adams-andy-warhol
Kac, E. (2004). Luz e Letra: ensaios de arte, literatura e comunicação. Contracapa.
Kac, E. (1994). Eduardo Kac – the aesthetic of the dialogue [Entrevista a Simone Osthoff]. Revista do Mestrado de Arte e Tecnologia da Imagem, 0. http://www.ekac.org/intervcomp94.html
Kac, E. (2013). O Movimento de Arte Pornô: a aventura de uma vanguarda dos anos 80. Revista ARS, 11(22), 31-51.
Kac, E. (1984, 20 de fevereiro). Na saída do túnel, o ‘Cro-Magno’ de Kac. O primeiro art door exibido no Rio. Jornal O Globo.
Kraus, R. (2002). Corpus deliciti. In M. Lo (Ed.), Lo fotográfico: por uma teoria de los desplazamientos (pp. 171-204). Barcelona: Editorial Gustavo Gilli.
Poivert, M. (2010). La photographie contemporaine. Flammarion.
Poivert, M. (2017). Preface. In M. Lenot (Ed.), Jouer contre les appareils: de la photographie experimentale (pp. 9-14). Éditions Photosynthèses.
Vasquez, P. (1986). Polaroid – o domínio do imaginário. In Catálogo da exposição Polaroid: Imagens Instantâneas. Funarte/Instituto Nacional de Fotografia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Victa de Carvalho, Nina Velasco e Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.